• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
11

علائم افراد وسواسی چیست؟

  • کد خبر : 38169
  • 17 سپتامبر 2021 - 14:00
علائم افراد وسواسی چیست؟

کامکاری دکترروان‌شناس، در مورد علائم علائم افراد وسواسی بیان کرد: یک خط داریم که قبل از آن احتیاط است، اما وقتی در این احتیاط کردن، افراط شود، به وسواس تبدیل می‌شود. وسواس، زمانی رخ می‌دهد که این احتیاط بیش از حد آسیب ‌زا است و عادت‌های روزمره را به خطر می‌اندازد.

او، گفت: شخصیت وسواسی، همواره می‌خواهد که ببیند افراد دور و بر او چه می‌کنند، کجا می‌روند، چه می‌پوشند و چه می‌خورند؛ به عبارتی، این نوع شخصیت، تحکم بیش از حد دارد.

علائم افراد وسواسی

او افزود: گاه در کنار درمان از سوی روان‌شناس، نیاز به گروه روان‌پزشک نیز داریم که با تجویز دارو‌های مورد نیاز، به سرعت روند درمان فرد کمک کنند. البته برخی از افراد، نسبت به خوردن دارو‌های مرتبط با مشکلات روحی و روانی خود واکنش منفی دارند؛ این در حالی است که ترس از خوردن دارو‌های اعصاب می‌تواند وسواس ایجاد کند، اما مصرف این دارو‌ها نباید خودسرانه باشد، بلکه متخصص باید آن را تجویز کند.

شهره شکرزاده، روان‌شناس، بیان داشت: جهت این‌که بفهمیم آیا دچار شخصیت وسواسی هستیم یا نه، پرسشنامه‌های مختلف وجود دارند که افراد می‌توانند آن‌ها را پاسخ دهند و بر اساس مقدارهای مشخص و ثابت، شخصیت خود را بررسی کنند. از بهترین پرسشنامه‌های موجود، می‌توان به مازلی، ایلبران و پادوآ اشاره کرد.

او افزود: جهت درمان این افراد، باید ابتدا مشکل وسواسی آنها را شناسایی کنیم و تشخیص دهیم. سپس، روی توجه و تمرکز آنها کار کنیم تا در موضوعاتی که بر آن‌ها متمرکز می‌شوند، تغییر ایجاد کنند؛ یعنی تکرار و تداوم چیزی که روی آن وسواس دارند، ترک شود. این روند از تغییرات کوچک آغاز می‌شود تا به تغییرات بزرگ برسد و به‌تدریج، وسواس فکری افراد، ترک شود.

شکرزاده، اظهار داشت: ما روان‌شناسان بالینی، بیشتر، ذهن افراد را آگاه می‌کنیم که این افکار، وسواس بوده است و سپس، با روش‌های رفتاری، وسواس‌هایی که به اجبار تبدیل شده‌اند، از آنها می‌گیریم تا به بهبودی کامل برسند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38169

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.