• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
19

خوراکی بی نظیر برای جلوگیری از ریزش مو و رفع کم خونی

  • کد خبر : 38254
  • 20 سپتامبر 2021 - 13:39
خوراکی بی نظیر برای جلوگیری از ریزش مو و رفع کم خونی

تخم مرغ یکی از خوراکی‌هایی است که به دلیل وجود مواد مغذی، کمیاب و نادر به عنوان یک سوپرغذا شناخته شده است. این خوراکی بی نظیر برای جلوگیری از ریزش مو و رفع کم خونی بسیار مناسب است.

پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ با کیفیت ترین نوع پروتئین در بین تمام مواد غذایی می باشند و به دلیل ارزش بالای بیولوژیکی آن کیفیت سایر پروتئین ها را نسبت به آن می سنجند.

بنابراین مصرف تخم مرغ با سایر موادغذایی که از نظر پروتئینی فقیر هستند مانند نان ، برنج و غلات، باعث تکمیل ارزش پروتئینی غذا می شود.

مواد مغذی تخم مرغ

یک تخم مرغ حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی از جمله پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶، کلسترول، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین های گروه ب(ب کمپلکس)، کلسیم، منیزیم، گوگرد، فسفر، روی، سلنیوم و آهن می باشد.

پروتئین و اسیدهای آمینه موجود در تخم مرغ با کیفیت ترین نوع پروتئین در بین تمام مواد غذایی می باشند و به دلیل ارزش بالای بیولوژیکی آن کیفیت سایر پروتئین ها را نسبت به آن می سنجند.

بخش اصلی سفیده تخم مرغ پروتئین و اسیدهای آمینه است به همین جهت سفیده تخم مرغ یکی از مواد غذایی محبوب در بین ورزشکاران است و حتی بسیاری از پودرهای پروتئین از سفیده تخم مرغ تهیه می شوند.

زرده تخم مرغ علاوه بر پروتئین حاوی کلسترول، ویتامین ها و مواد معدنی فراوان است و در حقیقت در مصرف زرده تخم مرغ باید حد اعتدال را نگه داشت.

یک عدد تخم مرغ متوسط ۷۶ کیلوکالری انرژی دارد و مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ، ۳ درصد نیاز انرژی یک مرد بالغ و ۴ درصد نیاز انرژی یک زن بالغ را تأمین می کند.

جلوگیری از ریزش مو با تخم مرغ

تخم مرغ حاوی زینک است که این ماده مفید برای رشد مو وهمچنین جلوگیری از ریزش مو بسیار موثر است.

درمان کم خونی با تخم مرغ

ویتامین B۱۲ موجود در تخم مرغ برای گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری است. کمبود این ویتامین باعث اختلال در انتقال اکسیژن، مواد غذایی و همچنین کم خونی در فرد می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد می‌توانند تخم مرغ را جایگزین دارو‌های شیمیایی (قرص و آمپول) ب ۱۲ کنند.

یکی دیگر از ویتامین‌های موجود در تخم مرغ ویتامین ب ۲ است. این ویتامین باعث جذب بهتر املاح مواد غذایی و همچنین انرژی زیاد در افراد می‌شود.

بهترین راه مصرف  تخم مرغ

 بهترین و سالم‌ترین راه برای مصرف تخم مرغ، آبپز کردن آن است؛ زیرا بدون استفاده از روغن و کره پخته شده و باعث می‌شود تا چربی های اضافی به غذا افزوده نشود.

 طبق مطالعات انجام شده توصیه می‌شود، این خوراکی مفید را نشسته، داخل یخچال قرار دهید زیرا روی تخم مرغ یک لایه محافظ وجود دارد که با شستن تخم‌مرغ این لایه نابود می شود و  در معرض آلودگی قرار می‌گیرد. بنابراین بدون آن که آنها را بشویید، در یخچال بگذارید. بهتر است تخم‌مرغ‌ها با بسته بندی خریداری کنید تا خطر آلودگی محیط یخچال نیز کاهش یابد.

چه کسانی نباید در مصرف تخم مرغ زیاده روی کنند؟

کسانی که دارای چربی و کلسترول بالا می باشند

اشخاصی که دچار غلظت خون می باشند زیرا تخم مرغ حاوی آهن و ویتامین ب۱۲ به مقدار بالایی بوده که باعث خونسازی می شوند

افراد مبتلا به دیابت

کسانی که دارای ازدیاد وزن می باشند

افراد مبتلا به بیماری های کبدی از قبیل کبد چرب

اشخاصی که به تخم مرغ حساسیت دارند

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38254

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.