• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
21

جزئیات واکسیناسیون دانش آموزان

  • کد خبر : 38286
  • 22 سپتامبر 2021 - 17:04

با توجه به این که واکسیناسیون دانش آموزان آغاز شده است. پرسش های بسیاری از سوی کاربران در مورد نحوه واکسیناسیون دانش آموزان مطرح شده این که آیا واکسن برای دانش آموزان خطرناک نیست ؟ چه واکسنی برای سنین زیر ۱۸ سال مناسب است؟ آیا واکسینه شدن به معنای بازگشایی مدارس است ؟ آیا واکسیناسیون دانش آموزان اجباری است ؟

جهت پاسخگویی به پرسش های متداول واکسیناسیون دانش آموزان با پایگاه خبری دخالت همراه شوید.

واکسن دانش آموزان

جزئیات واکسن دانش آموزان از زبان وزیر بهداشت

وزیر بهداشت با اعلام آغاز واکسیناسیون دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در سراسر کشور، به مطالعات انجام شده در این خصوص اشاره کرد و گفت: بنابر مطالعات صورت گرفته، واکسن سینوفارم برای این گروه سنی تزریق خواهد شد. تایید شد که در تمام مراکز کشور، دانش آموزان بین ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. همچنین در مرحله بعدی با مطالعات گسترده ای که انجام می شود، واکسیناسیون کودکان ۷ تا ۱۲ سال را آغاز خواهیم کرد.

با انجام واکسیناسیون دانش‌آموزان موضوع بازگشایی مدارس نیز پررنگ‌تر شده و والدین بسیاری در انتظار انجام واکسیناسیون فرزندان خود برای واکسیناسیون و حضور در مدارس هستند و برخی نیز نگرانند که آیا در حال حاضر واکسیناسیون برای کودکان و نوجوانان باید انجام شود یا خیر.

واکسن زیر 18 سال

چه واکسنی برای دانش آموزان تزریق می شود ؟

طبق اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو، فعلاً دو واکسن اصلی کاندید برای تزریق به نوجوانان و دانش‌آموزان کشور سینوفارم و پاستوکووک است. در ایران، سینوفارم تک دوز برای تزریق به گروه سنی نوجوان، تنها واکسنی است که بر اساس اعلام جمعیت هلال‌احمر قرار است از اوایل مهر وارد کشور شود و واکسیناسیون دانش‌آموزان را محقق کند. محمدحسن قوسیان‌مقدم، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر در این باره می‌گوید: «این واکسن تک‌دوز برای کودکان نیست، بلکه برای افراد زیر ۲۰ سال در نظر گرفته شده که با همان یک‌بار تزریق ایمنی ایجاد می‌کند.» به‌گفته قوسیان در دنیا سه واکسن (سینوفارم، فایزر و سوبرانا ۲) چنین کارایی دارند که یکی از آنها هم در ایران تولید می‌شود؛ پاستوکووک ایرانی -کوبایی. این مسئول از تزریق واکسن تک‌دوز سینوفارم به بیش از ۱۰۰ میلیون دانش‌آموز چینی خبر می‌دهد. تاکنون مجوزی برای واکسن‌های داخلی برای گروه سنی کودکان و نوجوانان صادر نشده است.

واکسیناسیون دانش آموزان ۷ تا ۱۲ سال

 مجوز مصرف اورژانسی واکسن کرونای «سوبرانا ۲» برای کودکان و نوجوانان ۲ تا ۱۸ ساله اواسط شهریور در کشور کوبا صادر شد و بر اساس اعلام انستیتو فینلای کوبا از نظر ایمنی و اثربخشی مؤثر بوده است. قرار است مدارک این واکسن برای سازمان غذا و داروی ایران ارسال و مجوز مصرف آن‌هم پس از بررسی‌های لازم صادر شود.

درباره صدور مجوز برای این دو واکسن سیدحیدری محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو می‌گوید: «این دو واکسن هنوز تأییدیه قطعی از سازمان دریافت نکرده‌اند. ما از آنها درخواست مدرک کرده‌ایم و باید بررسی شود. احتمالاً تا مهر، مجوز مصرف صادر می‌شود.»

حضور در مدارس بعد از واکسیناسیون دانش‌آموزان اجباری است ؟

همان گونه که ذکر شد، تزریق واکسن دانش آموزان به گروه سنی زیر ۱۸ سال مورد موافقت وزارت بهداشت قرار گرفته و علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هدف از تزریق واکسن به این گروه سنی را اول ایمن‌سازی و در مرحله بعدی بازگشایی مدارس عنوان کرده است. ایمن‌سازی باید در تمام جامعه صورت بگیرد و اگر ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند، زنجیره انتقال ویروس قطع می‌شود. این مسئله شامل گروه سنی پایین‌تر هم می‌شود چرا که ما ۱۳ میلیون دانش‌آموز زیر ۱۸ سال داریم و این عدد قابل‌توجهی است.

به‌گفته وی، با این حال واکسیناسیون دانش آموزان به معنی بازگشایی مدارس به شیوه ی قبل نیست. اگر این افراد واکسینه شوند اما بعداً مستنداتی منتشر شود که نشان دهد بازگشایی مدارس باید با پروتکل‌های خاص انجام شود، قطعاً این موضوع لحاظ می‌شود.

آیا واکسیناسیون دانش آموزان اجباری است ؟

فعلا اعمال اجبار برای واکسیناسیون انجام نشده و واکسیناسیون دانش آموزان اجباری نیست. اما از والدین تقاضا شده برای حفظ سلامت دانش آموزان با توجه به جهش ویروس کرونا و شیوع آن در بین کودکان و نوجوان از واکسیناسیون استقبال کنند. تا با واکسینه شدن بخش مهمی از جامعه شاهد ریشه کن شدن ویروس کرونا باشیم.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38286

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.