• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

  • کد خبر : 38397
  • 28 سپتامبر 2021 - 14:57
برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

زمانی کم خونی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه کافی گلبول قرمز برای انتقال اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد. اگر با وجود اینکه می‌خوابید باز هم احساس خستگی می‌کنید، کم خونی دارید. حال سوال این است برای درمان کم خونی چی بخوریم؟

دلیل اصلی کمبود آهن در بدن برنامه غذایی کم آهن است. برخی از مشکلات گوارشی هم مثل بیماری کرون، سلیاک باعث کم خونی می‌شوند. بعضی از عمل‌های جراحی مثل بای پس معده هم می‌تواند مانع از جذب آهن شود.خوردن بعضی از غذا‌ها و دارو‌ها نمی‌گذارد آهن درست جذب بدن شود. مثلا: لبنیات؛ غذا‌های سرشار از کلسیم؛ مکمل‌های کلسیم آنتی اسیدها؛ قهوه و  چای.

علائم و نشانه‌های کم خونی به دلیل فقر آهن

بی حالی و خستگی مفرط

داشتن سردرد و سرگیجه

رنگ پریدگی مخاط داخل لب، زبان و پلک‌های چشم‌ها

سوزن سوزن و خواب رفتن شدن پا‌ها و دست‌ها

داشتن حال تهوع

گود شدن و فرو رفتن روی ناخن‌ها به هنگام ابتلا به کم خونی شدید

معرفی مواد غذایی برای رفع کم خونی ناشی از فقر آهن

راه‌های درمان کم خونی

یکی از راه‌های درمان کم خونی مصرف مکمل‌های آهن به شکل قرص، شربت و کپسول و به مدت ۶ ماه به طور مدوام است.

بهتر است مکمل‌های آهن را شب به هنگام خواب با معده خالی استفاده کرد تا بهتر جذب بدن شوند. اول به مقدار کم از این مکمل‌ها مصرف و بعد کم کم به میزان آن اضافه کنید تا دچار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های آهن مثل دل پیچه و حالت تهوع، اسهال، سوزش قلب و یبوست نشوید.

مصرف مکمل‌های آهن

یکی از راه‌های درمان کم خونی با غذاها، مصرف مکمل‌های آهن به شکل قرص، شربت و کپسول در بازار موجود هستند که بایستی آن‌ها را تا ۶ ماه به طور مدوام مصرف کرد. بهتر است این مکمل‌ها را شب به هنگام خواب با معده خالی استفاده کرد تا بهتر جذب بدن شوند. ابتدا به مقدار کم از این مکمل‌ها مصرف و بعد کم کم به میزان آن اضافه کنید تا دچار مشکلات گوارشی ناشی از مصرف مکمل‌های آهن مثل دل پیچه و حالت تهوع، اسهال، سوزش قلب و یبوست نشوید.

مواد غذایی که برای کم خونی مفید است

مصرف ویتامین C به همراه آهن و یا مواد خوراکی حاوی آهن موجب جذب بیشتر و بهتر آن در بدن شده و از دیگر موارد درمان کم خونی با غذا‌ها می‌باشد. مرکبات، خربزه، آلو، انبه، ریواس، طالبی، گلابی، سیب، آناناس و سبزیجاتی مثل انواع فلفل، کلم بروکلی و گل کلم منابع خوبی از ویتامین C هستند. گفتنی است درمان غلظت خون با میوه هم امکان پذیر است

اسید موجود در سبزیجاتی مثل سیب زمینی، هویج، کدو تنبل، چغندر، کلم پیچ، گوجه فرنگی، شلغم و مواد غذایی تخمیری مثل سس سویا نیز موجب جذب بیشتر آهن در بدن می‌شوند.

مصرف آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، ماهی، انواع گوشت پرندگان، زرده تخم مرغ، قلوه و جگر از روش‌های درمان کم خونی با غذا‌های مقوی هستند. پروتئین‌های حیوانی نسبت به پروتئین‌های گیاهی مانند سبزیجات با برگ سبز تیره مثل اسفناج، جعفری و میوه‌های خشک شده مثل برگه زردآلو، انواع دانه‌های روغنی بیشتر جذب می‌شود. مصرف حبوبات مثل لوبیا و عدس نیز بسیار مفید است.

عواملی تاثیرگذار در افزایش جذب آهن و منابع غذایی آن

اسید سیتریک و اسید اسکوربیک (ویتامین ث) موجود در خربزه، ریواس، آلو، گلابی، انبه، طالبی، آب پرتقال، لیمو شیرین، آناناس، سیب، گل کلم و سبزی‌ها در افزایش جذب آهن بدن تاثیر زیادی دارند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38397

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.