• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
14

تولید دُز استنشاقی واکسن کووپارس

  • کد خبر : 38696
  • 15 اکتبر 2021 - 23:34
تولید دُز استنشاقی واکسن کووپارس

دکتر علی اسحاقی رئیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی ‌درمورد نتایج و مستندات تولید واکسن کووپارس انتستیتو رازی، گفت: ‌گزارش‌های کامل تحقیقات در فاز یک و دو مطالعات را به شکل ۱۰۰ درصدی به وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ارائه کردیم و خلاصه فاز سوم مطالعات نیز برای وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو ارسال ‌شده است، اما هنوز پاسخی از این سازمان برای اجازه مصرف عموم نگرفتیم.

این در حالی است که قرار بود در شروع فاز سوم کار آزمایی بالینی مجوز اضطراری تزریق واکسن به ما داده شود که محقق نشد. همچنین قرار بود شهریور ماه ۵ میلیون دُز تولید و تولید کردیم اما وقتی با عدم صدور مجوز روبرو شدیم، دلیلی برای انبار نداشتیم.

مطالعات بالینی واکسن کووپارس

او افزود : فاز اول مطالعات بر روی ۱۳۳ نفر که ۱۳ نفر پیش قراول بوده‌اند و ۱۲۰ نفر در چهار گروه، سه گروه واکسن با دُزهای ۵، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم و یک گروه پلاسبو انجام شد. بر اساس نتایج میزان ایمنی‌زایی واکسن در دُز ۱۰ میکروگرم در فاز اول ۸۰ درصد بوده است. همچنین عوارض جدی در فاز اول مشاهده نشده و مهمترین عوارض شامل درد محل تزریق، سردرد، خستگی، سرگیجه و تهوع بود.

فاز دوم مطالعه بالینی با ۵۰۰ نفر بود که ۲۵۰ نفر واکسن و ۲۵۰ نفر پلاسبو دریافت کرده‌اند. در این فاز ایمنی هومورال ۸۰ درصد و ایمنی زایی سلولی بیش از ۷۵ درصد در فاز دوم بوده و عوارض نیز مانند فاز اول بوده و عارضه جدی مشاهده نشده است.

در عین حال در فاز سوم مطالعه بالینی بر اساس پروتکل باید ۴۰ هزار داوطلب وارد مطالعه شوند که تا زمان تهیه گزارش ۱۵۰۰۰ داوطلب وارد مطالعه شده و تاکنون عارضه جدی در بین داوطلبان مشاهده نشده است.

تولید دُز استنشاقی

او درمورد وضعیت تولید دُز استنشاقی واکسن کووپارس گفت: دُز سوم هم تولید شده و روز ۵۱، یعنی ۳۰ روز بعد از نوبت دوم واکسن، تجویز می‌شود.

نتایج فاز سوم مطالعه بالینی واکسن کووپارس، ۱۲ مهرماه به سازمان غذا و دارو ارسال شده است. در عین حال تاکنون ۵ میلیون دُز واکسن تولید شده و ظرفیت فعلی تولید واکسن کووپارس ۳ الی ۵ میلیون دُز در ماه است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38696

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.