• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیشتردر معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

  • کد خبر : 41211
  • 09 آوریل 2022 - 15:38
افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیشتردر معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

محققان می گویند افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان و همچنین خطر مرگ ناشی از این بیماری هستند. آنها می گویند بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کلیوی با سرطان در مراحل پایانی تشخیص داده می شوند زیرا پزشکان بیشتر روی مسائل مربوط به سلامت قلبی عروقی برای این بیماران تمرکز می کنند.

آنها همچنین خاطرنشان می‌کنند که برخی از درمان‌های سرطان برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی به دلیل آسیب‌هایی که درمان‌ها می‌توانند به کلیه‌ها وارد کنند، قابل اجرا نیستند.

ارتباط بین بیماری کلیوی و سرطان توسط متخصصان در محیط‌ها و مطالعات مختلف مورد بحث قرار گرفته است، اما کارشناسان می‌گویند که این ارتباط به طور گسترده توسط عموم مردم شناخته نشده است.

افراد مبتلا به بیماری کلیوی بیشتردر معرض خطر ابتلا به سرطان هستند

محققان به این نتیجه رسیدند که افراد مبتلا به بیماری کلیوی ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند و ممکن است بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان باشند.
این مطالعه که در مجله آمریکایی بیماری‌های کلیه منتشر شد، از پایگاه‌های اطلاعاتی مراقبت‌های بهداشتی در انتاریو، کانادا برای دسته‌بندی افراد بر اساس عملکرد کلیه‌شان استفاده کرد.
محققان ۱۴ میلیون نفر از ساکنان را که تحت برنامه بیمه درمانی انتاریو خدمات درمانی با بودجه عمومی را دریافت می کردند، مورد بررسی قرار دادند.
دانشمندان از داده ها یا سوابق آزمایش خون استفاده کردند که بیماران دیالیزی یا بیماران پیوند کلیه را شناسایی می کند. سپس این مطالعه به بررسی خطر ابتلای آنها به سرطان و مرگ بر اثر سرطان پرداخت.
در این تحقیقات محققان دریافتند: خطر ابتلا به سرطان در افراد مبتلا به بیماری کلیوی خفیف تا متوسط و همچنین دریافت کنندگان پیوند کلیه نسبت به افراد دارای عملکرد طبیعی کلیه بیشتر است.
افراد مبتلا به بیماری کلیوی نسبت به افرادی که عملکرد طبیعی کلیه دارند، به ویژه در اثر سرطان هایی مانند مثانه، کلیه و مولتیپل میلوما، در معرض خطر بیشتری برای مرگ ناشی از سرطان بودند.
در این مطالعه، ۱۰ تا ۱۵ درصد از بیماران کلیوی بعداً به سرطان مبتلا شدند.

بیماری کلیه و سرطان با هم مرتبط هستند

بیماری مزمن کلیه در حال حاضر یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان است. برعکس، سرطان می تواند به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طریق اثرات نامطلوب درمان ها باعث بیماری مزمن کلیوی شود.

دکتر آبیجات کیچلو، متخصص نفرولوژی در بخش نفرولوژی در گروه پزشکی در دانشگاه تورنتو، پزشک اصلی این مطالعه بود.

کیچلو گفت که یافته ها نشان می دهد که استراتژی های بهبود یافته در بین پزشکان برای تشخیص و درمان سرطان در افراد مبتلا به بیماری کلیوی مورد نیاز است.

او گفت: «بیماران مبتلا به بیماری کلیوی معمولاً دارای درجه‌ای از التهاب هستند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند.» “سیستم ایمنی آنها ممکن است مختل شده باشد و سرطان در بیماران کلیوی، به ویژه آنهایی که با سیستم ایمنی مرتبط هستند، می تواند شناسایی نشود.”

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که بیماران کلیوی نیز دارای عوامل خطرزای قلبی عروقی هستند، بیشتر توجه پزشکان فراتر از خود بیماری کلیوی، بر پیشگیری از پیامدهای بد قلبی عروقی است.”به همین دلیل، غربالگری معمول سرطان می تواند به عقب رانده شود، و این می تواند منجر به تاخیر در تشخیص شود.”

که به دلیل این تأخیرها، افراد مبتلا به بیماری کلیوی معمولاً در زمان تشخیص سرطان های پیشرفته تری دارند.

او در ادامه گفت: “ما در این مطالعه شاهد سرطان های مرحله چهار بیشتری بودیم که به دلیل غربالگری کمتر سرطان و توجه بیشتر به مسائل قلبی عروقی بود.”

درمان سرطان و کلیه ها

موضوع دیگری که این مطالعه مورد بررسی قرار داد این است که بسیاری از درمان‌های سرطان می‌توانند به کلیه‌ها آسیب برسانند، بنابراین بیماران کلیوی که سرطان نیز دارند، پیدا کردن یک درمان مناسب برای سرطان دشوار است.
کیچلو گفت: «بیماران کلیوی اغلب مجاز به انجام آزمایش‌های بالینی سرطان نیستند، زیرا این داروها بسته به عملکرد کلیه محدودیت‌هایی برای واجد شرایط بودن دارند.
«حتی بیمارانی که عملکرد کلیه اندکی کاهش یافته است، مستثنی هستند. اغلب گزینه های بسیار کمی برای بیماران وجود دارد.”
نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند که در حالی که بیماری قلبی عروقی به طور سنتی به عنوان علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی در نظر گرفته می‌شود، «نسبت مرگ‌های مرتبط با سرطان ممکن است در این جمعیت، به‌ویژه در افرادی که کلیه‌های خفیف تا متوسط دارند، کمتر ارزیابی شود. اختلال عملکرد.»
کیچلو افزود: «برای هر پزشک کلیه مهم است که در مورد خطر سرطان نیز فکر کند و غربالگری سرطان به صورت فردی انجام شود.» “

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41211

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.