• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

۴ نشانه که نشان می دهد سیستم ایمنی ضعیفی دارید

  • کد خبر : 42474
  • 13 جولای 2022 - 13:14
4 نشانه که نشان می دهد سیستم ایمنی ضعیفی دارید

سیستم ایمنی بدن ما یک هدف متحرک است و هیچ اندام مشخصی ندارد که بتوان آن را کاملاً جدا کرد. شما نمی توانید آن را با اشعه ایکس اسکن کنید یا با یک آزمایش، قدرت یا ضعف دقیق آن را تعیین کنید. با این حال، ۴ نشانه که نشان می دهد سیستم ایمنی ضعیفی داریدو باید تلاش بیشتری برای تقویت آن انجام دهید.

نشانه هایی که نشان می دهد سیستم ایمنی ضعیفی دارید

شما اغلب بیمار می شوید و بهبودی بیش از حد معمول طول می کشد.

اگر در طول دو یا سه سرماخوردگی در سال دچار عطسه و بوییدن می‌شوید، نگران نباشید. اکثر مردم در عرض یک هفته به حالت عادی باز می گردند.

اما اگر دائماً با علائمی که هفته‌ها طول می‌کشد سرما می‌خورید، یا حتی اغلب مسمومیت غذایی می‌گیرید، ممکن است به دلیل واکنش ضعیف سیستم ایمنی ذاتی شما باشد.

سیستم ایمنی ذاتی شما شامل موانعی است که مانع از ورود مواد مضر به بدن شما می شود. به آن به عنوان اولین خط دفاع در برابر همه مهاجمان و آسیب ها فکر کنید. اجزای آن عبارتند از:

رفلکس سرفه، که به ما کمک می کند چیزهایی را که ممکن است ما را تحریک یا عفونی کند دفع کنیم.

تولید مخاط که باکتری ها و ذرات کوچک را به دام می اندازد و به دفع آنها از بدن کمک می کند.

اسید معده، که به کشتن میکروب هایی که از طریق غذا و آب وارد می شوند، کمک می کند.

استرس دائم

انواع خاصی از استرس می تواند برای سلامت سیستم ایمنی و سلامت کلی ما مفید باشد.

برای مثال، یک عامل استرس‌زای حاد کوتاه‌مدت – مانند ترافیک –به بدن شما کمک می کند مکانیسم‌های محافظتی خود را در یک لحظه شارژ کند. به همین دلیل، استرس حاد در کوتاه مدت به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند.

از طرف دیگر استرس مزمن می‌تواند خبر بدی باشد که باعث اختلال در تنظیم سیستم ایمنی و سرکوب سیستم ایمنی می‌شود و منجر به افزایش عفونت‌ها می‌شود.

مطالعات همچنین نشان می دهد که به نظر می رسد دوره های مکرر استرس بیماری های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید و کولیت اولسراتیو را تشدید می کند و می تواند باعث تشدید واکنش های آلرژیک مانند اگزما و آسم شود.

اغلب دچار تبخال می شوید

ویروس هایی که باعث تبخال و زونا می شوند هر دو از خانواده ویروس های تبخال هستند. هنگامی که به ویروس تبخال مبتلا شدید، در بدن به حالت خفته می رود.

با این حال، زمانی که تحت استرس هستید یا سیستم ایمنی سلولی شما ضعیف می شود، ویروس می تواند تکثیر شده و دوباره فعال شود.

مشاهده فعال شدن مجدد مکرر می تواند نشانه این باشد که سیستم ایمنی بدن شما نیاز به تقویت دارد.

داروهایی مصرف می کنید که ایمنی شما را ضعیف می کنند

متأسفانه، بسیاری از داروهای مهمی که در شیمی‌درمانی سرطان استفاده می‌شوند می‌توانند سرکوبگر سیستم ایمنی باشند.

کورتیکواستروئیدها، یک دسته رایج از داروهای مورد استفاده برای آلرژی، آسم و سایر بیماری های التهابی نیز می توانند سرکوب کننده سیستم ایمنی باشند.

حتی سابقه مصرف مکرر آنتی بیوتیک نشان داده است که به تنوع میکروبیوم در روده آسیب می رساند، که می تواند مستقیماً پاسخ های ایمنی را مختل کند.

چگونه سیستم ایمنی خود را تقویت کنیم

خبر خوب این است که صرف نظر از وضعیت انعطاف پذیری ایمنی خود، می توانید روزانه برای تقویت آن مداخله کنید.

سلول های سیستم ایمنی بدن ما به مقدار زیادی از غذاهای غنی از آنتی اکسیدان نیاز دارند – بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه، به ویژه آنهایی که سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن هستند.

روی مصرف روزانه سبزیجات با برگ های تیره مانند کلم پیچ، انواع توت های دارای رنگدانه عمیق مانند توت سیاه و سبزیجات چلیپایی غنی از فیبر مانند کلم، کلم بروکلی و آروگولا تمرکز کنید.

مواد معدنی روی و سلنیوم نیز مواد مغذی حمایت کننده سیستم ایمنی قوی هستند و در مغزها، دانه‌ها، صدف‌ها و برخی گوشت‌ها یافت می‌شوند.

در نهایت، برخی از غذاهای فوق العاده مانند قارچ شیتاکه و مایتاک، چای سبز و ادویه هایی مانند زردچوبه، رزماری و میخک را به آن اضافه کنید.

آفتاب بگیرید

علاوه بر بهبود خلق و خوی شما، فقط ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در روز نور با طیف کامل ممکن است ویتامین D کافی، یک ویتامین مهم برای حمایت از سیستم ایمنی را تامین کند.

برخی از داده ها نشان می دهد که ویتامین D کم یک عامل خطر برای وضعیت ضعیف ایمنی است، از جمله بیماری خود ایمنی و کووید. بنابراین اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بهتر است سطح آن را بررسی کنید و با قرص های ویتامین D زمان خود را در معرض نور خورشید تکمیل کنید.

خواب مناسب و با کیفیت

کیفیت و کمیت خواب تأثیر عمده ای بر انعطاف پذیری سیستم ایمنی دارد.کم خوابی مزمن با التهاب بیشتر و عفونت های مکرر همراه است. این به این دلیل است که در حالی که بدن ما در حال استراحت است، سلول‌های سیستم ایمنی نیز می‌توانند تمام تلاش‌ها و انرژی را روی یک حمله قوی علیه ویروس‌ها و باکتری‌ها متمرکز کنند.

همچنین، خواب تشکیل آنتی‌بادی‌های حافظه در برابر باکتری‌ها و ویروس‌ها را افزایش می‌دهد تا به ساخت سیستم ایمنی قوی‌تر برای آینده کمک کند.

 سیگار را ترک کنید

سیگار، و ماری جوانا و … همگی برای دستگاه تنفسی مضر هستند که اولین مانع ورود ویروس ها و باکتری های موجود در هوا است.

مصرف الکل را محدود کنید

الکل اثرات منفی بر اکثر سلول های ایمنی ذاتی و سازگار ما دارد. نوشیدن مزمن و افراطی همچنین به پوشش دستگاه گوارش و همچنین سلول های T محافظ و نوتروفیل های سیستم گوارش آسیب می رساند. این کار عملکرد سد روده را مختل می کند و اجازه می دهد تا میکروب ها به خون نشت کنند و در نتیجه التهاب ایجاد شود.

مدیریت استرس را بیشتر کنید

استرس عاطفی و فیزیکی مزمن و کنترل نشده باعث افزایش ترشح سیتوکین های التهابی می شود و افرادی که استرس های جسمی و عاطفی بالایی دارند سطح التهاب بیشتری دارند.در واقع، پروتئین واکنشی C، که نشانگر التهاب است، در بیماران تحت استرس حاد افزایش می یابد.

یکی از موثرترین راه‌ها برای تقویت پاسخ ایمنی، مدیریت استرس از طریق مدیتیشن، تمرین‌های تنفسی و سایر فعالیت‌های تمرکز حواس است.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.