• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6

«سرم ولنتاین» نماد تلخ مصرف غیرمنطقی دارو/ فعالیت اسنپ دارو به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست

  • کد خبر : 45933
  • 04 مارس 2023 - 11:46
«سرم ولنتاین» نماد تلخ مصرف غیرمنطقی دارو/ فعالیت اسنپ دارو به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش مصرف برخی از داروها، پدیده «سرم ولنتاین» را نماد تلخ مصرف غیر‌منطقی دارو دانست. فعالیت اسنپ دارو به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست، طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، عرضه دارو خارج از سیستم وزارت بهداشت و داروخانه‌ها، غیر‌قانونی است.

محمد پیکان‌پور، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به افزایش دوره تأمین و سوئیفت ارز مورد نیاز صنعت دارو از ۴۸ ساعت به نزدیک سه هفته بیان کرد: وفق دستور دولت به‌منظور جلوگیری از بروز کمبود‌های دارویی، مقرر بود ارز حوزه دارو حداکثر طی دو روز تأمین شود، اما در حال حاضر بانک‌های عامل ما‌به‌ازای ریالی ثبت‌سفارشات را دریافت کرده‌اند، اما انتقال ارز بیش از ۲۰ روز به طول می‌انجامید که این موضوع، روند تأمین مواد اولیه و دارو را با کندی مواجه کرده و لازم است بانک مرکزی هر چه سریع‌تر اقدام به اصلاح این رویه کند.

این مطلب را از دست ندهید. آگهی فروش قلب در تهران + عکس

مصرف غیرمنطقی سرم در برخی موارد طی ماه‌های اخیر

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به مصرف غیرمنطقی سرم در برخی موارد طی ماه‌های اخیر افزود: تا سال گذشته تأمین ماهانه سرم در کشور حداکثر ۱۱ میلیون عدد بود که در سال جاری به بیش از ۱۹میلیون عدد رسیده‌است. بر همین اساس عرضه سرم از هر دو مسیر تولید داخل و واردات در دو ماه دی و بهمن مجموعاً ۳۹میلیون عدد بوده‌است.

مدیر کل داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در مورد سایر محصولات تزریقی که همراه سرم استفاده می‌شوند و همچنین بخش دیگری از اقلام دارویی نیز این الگو دیده می‌شود. به عنوان نمونه میزان تأمین لوپرامید طی سه سال گذشته هر سال حداکثر ۸۰ میلیون عدد بوده، اما تأمین ۱۱ ماهه سال جاری ۱۵۰ میلیون عدد شده‌است.

پیکانپور درباره مطالبات طرح دارویاری نیز افزود: متأسفانه مجموع اعتبارات سند شده و ارسال شده ذیل طرح دارویار در بیمارستان‌های دولتی و سازمان‌ها بسیار کم بوده که نشان از ضرورت افزایش انضباط مالی در این بخش را دارد. با توجه به اینکه در هفته آتی ۹ هزار میلیارد اعتبارات طرح دارویار در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار می‌گیرد، ضرورت دارد این اعتبار وفق قانون صرفاً به دارو اختصاص یابد.

دیوان محاسبات نظارت خود را بر این موضوع افزایش داده و با توجه به اینکه تجهیزات و ملزومات پزشکی نیز هنوز مشمول ارز ترجیحی است، صرف این وجه برای هر ردیفی غیر از دارو خلاف قانون بوده و می‌تواند منجر به اخلال در زنجیره تأمین شود.

فعالیت اسنپ دارو به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست

پیکان‌پور در پایان با اشاره به اینکه فعالیت اسنپ دارو به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان غذا و دارو نیست، تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ معاون اول رئیس‌جمهور، عرضه دارو خارج از سیستم وزارت بهداشت و داروخانه‌ها، غیر‌قانونی است و فعالیت پلتفرم‌های دیجیتالی در این زمینه ممنوع بوده و گزارش آن به تعزیرات حکومتی ارسال و برخورد‌های متناظر از طریق مراجع ذی‌صلاح صورت خواهد گرفت.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45933

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.