• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024
2

نیاز روزانه به ۱۵۰۰ اهداکننده خون در تهران

  • کد خبر : 54372
  • 07 می 2024 - 9:33

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان تهران با بیان اهداکننده خون در حال حاضر بیش از ۱۷۰ مرکز درمانی را تحت پوشش داریم و بیش از ۳هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی به صورت روزانه توزیع می‌شود، افزود: بنابراین اگر خواهان پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی هستیم، باید تعداد مراجعه‌کنندگان در سطحی قابل‌قبول باقی بماند.

اهداکننده خون

نیاز به اهداکننده خون

دکتر امیرمسعود ناظمی در گفت‌وگویی تفصیلی، با بیان اینکه در حال حاضر میزان ذخایر خون کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است، اظهار کرد: اگرچه میزان ذخایر خون کشور در کانون توجه قرار دارد، اما این مولفه در استان تهران اهمیت ویژه‌ای دارد. آمار و ارقام بیانگر این است بسیاری از عمل‌های جراحی کشور در مراکز درمانی پایتخت انجام می‌شود و با توجه به نیاز مبرم عمل‌های جراحی به خون، میزان ذخایر استان تهران به توجه ویژه‌ای نیاز دارد.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد بسیاری از بیمارانی که به عمل‌های جراحی نیاز دارند به مراکز درمانی شهر تهران مراجعه کنند. بازهم تاکید می‌کنم، میزان عمل‌های جراحی در استان تهران بسیار زیاد است و به همین دلیل باید به حفظ ذخایر خون در پایتخت اشاره کرد. حفظ میزان ذخایر خون پایتخت، یک رویکرد و نگاه استراتژیک است.

آخرین وضعیت مراجعات برای اهدای خون

معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان تهران با بیان اینکه میزان ذخایر خون در اواخر سال گذشته تحت تاثیر یک سری از عوامل محیطی کاهش یافت، خاطرنشان کرد: برخی عوامل محیطی مانند حجم انبوه کارهای پایان سال و تقارن آن با ماه مبارک رمضان سبب کم شدن تعداد مراجعه برای اهداکننده خون و در نتیجه کاهش میزان ذخایر خون شد. در حال حاضر، «پس از سپری کردن روزهای پایانی سال»، «اتمام ماه مبارک رمضان» و «پایان سفرهای نوروزی» میزان مراجعه برای اهدای خون افزایش یافته است. خوشبختانه، میزان ذخایر خون افزایش یافته و شرایط بحرانی را پشت‌ سر گذاشته‌ایم.

ناظمی با اشاره به اهمیت حفظ ذخایر خون توضیح داد: نکته مهم و اساسی این است که میزان ذخایر خون به سرعت تغییر می‌کند. به طور قطع، «میزان ذخایر خون» وابسته به تعداد مراجعه برای اهداکننده خون است. گاهی بروز یک اتفاق یا شرایط خاص سبب کاهش مراجعه اهداکننده خون می‌شود؛ در نتیجه، میزان ذخایر موجود نیز کاهش می‌یابد.

تامین خون مورد نیاز بیش از ۱۷۰ مرکز درمانی در تهران

وی درباره توزیع خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی تهران گفت: در حال حاضر، اداره‌کل انتقال خون استان تهران بیش از ۱۷۰  مرکز درمانی را تحت پوشش دارد و بیش از ۳هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی به صورت روزانه توزیع می‌شود؛ بنابراین اگر خواهان پاسخگویی به نیاز مراکز درمانی هستیم، باید تعداد اهداکننده خون در یک سطح قابل‌قبول باقی بماند.

 معاون فنی اداره‌کل انتقال خون استان تهران در پاسخ به پرسش «۳هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان تهران به صورت روزانه توزیع می‌شود. بررسی مقابله‌ای میزان اهداکننده خون و توزیع‌شده چگونه است؟» گفت: «میزان اهدای خون» یک مولفه متغیر است و در روزهای سال تغییر می‌کند.

تعداد مراجعه مردمی برای اهدای خون در ماه‌های فروردین و اردیبهشت افزایش می‌یابد؛ چرا که پیش از این دو ماه با رکود اهدای خون مواجه می‌شویم. هرگاه میزان اهدای خون دچار رکود می‌شود، پس از گذر از دوران رکود، با احتمال افزایش مراجعه اهداکننده خون روبرو می‌شویم. در حال حاضر، میزان مراجعه به نحوی است که نه تنها پاسخگوی نیاز روزانه مراکز درمانی هستیم، بلکه می‌توانیم بخشی از خون‌های اهدایی را ذخیر کنیم.

این خبر را از دست ندهید : حدود ۱۳ درصد ایرانی‌ها آسم دارند

نیاز به مراجعه ۱۵۰۰ اهداکننده خون در روز

ناظمی با بیان اینکه نکته مهم و اساسی این است که از هر خون اهدا شده ۳ فرآورده خونی تولید می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در مجموع ۳هزار واحد خون و فرآورده‌های خونی در مراکز درمانی استان تهران توزیع می‌شود، می‌بایست بیش از  ۱۵۰۰ نفر در طول روز به مراکز اهدای خون مراجعه کنند تا بتوان این تعداد واحد را تامین کرد.

وی درباره فرآورده‌های تولیدی از خون‌های اهدایی نیز گفت: به هنگام هر بار مراجعه برای اهدای خون، می‌توان ۳ فرآورده «گلبول قرمز»، «پلاکت» و «پلاسما»  از یک کیسه خون تولید کرد و محصولات تولید شده به مراکز درمانی مختلف ارسال می‌شوند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=54372

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.