• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Monday - 20 May - 2024
1

روزهای قمر در عقرب سال ۱۴۰۳

  • کد خبر : 54418
  • 09 می 2024 - 11:24

دانستن اوقات روزهای قمر در عقرب از آن جهت اهمیت دارد که در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است : هر کــه به هنگام قمـــر در عقرب، سفر یا ازدواج کنـد روى نیکى نبیند.

روزهای قمر در عقرب

روزهای قمر در عقرب چیست؟

روزهای قمر در عقرب یکی از بروج دوازدگانه آسمان است که بر منطقه البروج قرار دارد . منطقه البروج نواریست که خورشید، ماه وسیارات از دید ناظر زمینی از آن عبور می کنند. و دایره میانی آن (دایره البروج) سیر حرکت ظاهری سالانه خورشید است.

در حدود قرن پنجم قبل از میلاد، اخترگویان بابلی و شاید یونانی، منطقه البروج را به ۱۲ قسمت برابر که هر کدام ۳۰ درجه اند، تقسیم و هر یک را یک برج نامیدند. و چون در هر برج عده‏ اى از ستارگان گرد آمده‏ اند که از هیئت اجتماع آنها صورت روزهای قمر در عقرب جانورانى قابل تصور می باشد، آن برج را به نام صورت آن جانور نامیدند. مانند برج حمل، ثور، جوزا و …

عقرب هشتمین برج از بین این بروج است. و روزهای قمر در عقرب یعنی زمانی که ماه در برج یا صورت عقرب قرار دارد.

اینو بخون حتما به کارت میاد  : تاریخ دقیق روز دختر ۱۴۰۳

منظور از قمر برج عقرب است یا صورت فلکی عقرب؟

در حدود ۳۰۰۰ سال پیش مفهوم برج فلکی و صورت فلکی تقریبا یکسان بود یعنی هر برجی بنام صورت فلکی که در مجاورت آن قرار داشت نامگذاری شده بود. اما امروزه بعلت حرکت تقدیمی زمین و جابجایی نقطه اعتدال بهاری در طی قرون متمادی، هر یک از برجها به اندازه تقریبا یک برج به عقب جابجا شده اند و دیگر نام برج فلکی با نام صورت فلکی درون آن مطابقت ندارد.

از این رو بین علما اختلاف نظر است که آیا مراد از روزهای قمر در عقرب که منجمین گذشته بکار می بردند همان برج عقرب یعنی هشتمین برج بعد از نقطه اعتدال بهاری است یا منظور صورت فلکی عقرب است که ستارگان آن در آسمان پیداست؟

در این بین نظر علامه حسن زاده آملی که در زمان ما متبحر در علم هیئت و استاد این فن می باشند این است که نظر موثق تر در این مورد روزهای قمر در عقرب صورت فلکی است و دلائلی برای آن ذکر می کنند.

اما در عین حال ایشان اینکه در هر دو مورد یعنی هم روزهای قمر در عقرب از مسافرت و ازدواج اجتناب شود را مطابق با احتیاط می دانند و می گویند ترک این احتیاط شایسته نیست.

به همین خاطر ما علاوه بر ورود و خروج قمر به صورت فلکی عقرب برای اطلاع مراجعین محترم ورود و خروج قمر به برج عقرب را نیز قرار می دهیم:

قمر در عقرب
ورود قمر در عقرب
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=54418

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.