• امروز : شنبه - ۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 25 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 28 September - 2024
3

مجسمه ۲۰۰۰ ساله تقلبی از آب درآمد

  • کد خبر : 55812
  • 24 سپتامبر 2024 - 12:05

در نتیجه بررسی کارشناسان رسمی اموال تاریخی تأیید شد مجسمه ۲۰۰۰ ساله تقلبی که پلیس چندی پیش از قاچاقچیان کشف و ضبط کرده تقلبی است.

مجسمه ۲۰۰۰ ساله تقلبی

مجسمه ۲۰۰۰ ساله تقلبی

به نقل از پایگاه خبری دخالت در تیرماه ۱۴۰۳ رئیس پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری دو قاچاقچی عتیقه که قصد فروش مجسمه‌ای ظاهراً باستانی را داشتند، خبر داد و قدمت این مجسمه را دو هزار سال اعلام کرد و گفت که یک نفر خریدار عتیقه‌جات قصد خرید این مجسمه به مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال (۲۰ میلیارد تومان) را داشته است.

اما بسیاری از باستان‌شناسان به استناد عکسی که پلیس از آن مجسمه منتشر کرده بود، قدمت آن را زیرسوال برده و آن اثر را تقلبی تشخیص دادند. اکنون نظریه تکمیلی کارشناسی هیأت عالی وزارت میراث فرهنگی و کارشناسان اموال تاریخی اداره کل موزه‌ها تایید می‌کند که این اثر تقلبی است.

این مقاله را از دست ندهید : کشف مجسمه ۲۰۰۰ ساله در تهران

مجسمه مکشوفه در دوره معاصر

با توجه به ابهام‌هایی که درباره قدمت تاریخی این مجسمه در ۲۷ مردادماه ۱۴۰۳ تشکیل شد، کارشناسان رسمی اموال تاریخی و هیأت عالی کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل موزه‌ها، این مجسمه را که به موزه فرش در تهران منتقل شده بود، بازبینی و بررسی کردند که در نتیجه، نظریه تکمیلی آنها به این شرح اعلام شد:  «مجسمه مکشوفه در دوره معاصر با الهام از ویژگی‌های هنری و تکنیکی دوره‌های مختلف تاریخی (هنر آشوری در بین‌النهرین و اقوام غرب زاگرس) ساخته شده، هنرمند سازنده با کهنه‌نمایی قصد باستانی و تاریخی جلوه دادن آن را داشته و لذا با توجه به موارد ذکر شده (و مطابق قانون ۵۶۶ مکرر) اثر مذکور تقلبی تشخیص داده شده که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال معادل ۱۰ میلیارد تومان ارزیابی می‌شود.»

این کارشناسان همچنین گفتند که محل ساخت این مجسمه مشخص نیست، اما بررسی‌ها مؤید آن است که مجسمه در دوره معاصر ساخته شده است و هیچ‌گونه ارزش تاریخی ندارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=55812

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.