مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه خود درمانی در مبتلایان به ویروس آنفلونزای فصلی، موجب تشدید بیماری و بستری شدن آن‌ها در بیمارستان‌ها می‌شود، عنوان کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و دارو‌های کرتن به عیچ عنوان توصیه نمی‌شود و حتی در مواقعی باعث تشدید بیماری خواهد شد. همچنین لازم است افراد از خوددرمانی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتن‌ها به ویژه در مراحل اولیه بیماری، در صورت داشتن علایم خطر بالا و تنفسی خودداری کنند. ضیاءالدینی ادامه داد: همچنین دانش آموزان باید آداب تنفسی را بسیار رعایت کنند به عنوان مثال افرادی که دچار علائم ویروس آنفلوآنزا هستند باید در زمان سرفه وعطسه، دستمالی را جلوی دهان وبینی خود بگیرند.

ضیاءالدینی تصریح کرد: آنفلونزای فصلی یک عفونت ویروسی است و به مرور زمان با مراقبت و استراحت بهبود می‌یابد. در این زمینه والدین دانش‌آموزان پس از مشاهده علائم در فرزند خود از آوردن آن‌ها به مدارس خودداری کنند. البته استفاده از استامینوفن ساده، مایعات گرم به این بیماران توصیه می‌شود ونیاز به مصرف داروی دیگری نیست.

او رعایت نکات دقیق بهداشتی از سوی دانش آموزان، کارکنان مدارس و والدین دانش آموزان را موجب کاهش موج آنفلونزای فصلی دانست و عنوان کرد: دانش‌آموزان برای حفظ سلامت خود و ایمن شدن برابر آنفلوآنزای فصلی هر شب ۸ ساعت خواب آرام داشته باشند تا سیستم ایمنی بدن در بهترین وضعیت برای مقابله با ویروس باشند. به اندازه کافی و هر روز ۸ الی ۱۰ لیوان آب بنوشند تا سموم از بدن‌شان دفع شود و مخاط‌های مجاری هوایی و سینوس‌ها به اندازه کافی مرطوب باشد.

ضیاءالدینی به برخی از توصیه‌های غذایی اشاره کرد و گفت: تغذیه مناسب (شیر و لبنیات کم چرب) و آمادگی برای مقابله با عفونت، در پیشگیری از آنفلوآنزا مهم است. بنابر این با غلات، سبزیجات رنگدانه‌دار و میوه‌های غنی از ویتامین تغذیه کنند