• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
17

هدیه ۴ میلیارد دلاری زنگنه به عربستان

  • کد خبر : 23859
  • 28 آگوست 2020 - 22:00

 وزارت نفت با غفلتی طولانی از میادین گازی فرزاد «الف و ب» هدیه بزرگی را به عربستان داده است چنانکه روزانه عربستان در حدود ۴٫۵ میلیون دلار از سهم گاز ایران در این میدان را برداشت می کند.

هدیه وزارت نفت به عربستان

در حالی که عربستان در حال برداشت از سهم ایران در میادین گازی فرزاد است، وزارت نفت با غفلتی طولانی از این میدان هدیه بزرگی را به عربستان داده است. سعودی‌ها روزانه حدود ۴.۵ میلیون دلار از سهم گاز ایران در این میدان را برداشت می‌کنند.

پس از روی کار آمدن دولت روحانی و با تصمیم زنگنه در تغییر کارفرمایی طرح توسعه میادین فرزاد الف و ب، عملا توسعه این میدان در رفت‌وبرگشت‌های کارفرمایان، تا امروز تعطیل شد. حالا وزیر نفت از انعقاد قراردادهای جدید طرح توسعه میادین فرزاد در هفته‌های آینده خبر می‌دهد اما حرفی از این خسارت‌ها به میان نمی‌آید.

نکته جالب توجه اینکه در آن سوی مرز، کشور عربستان از سال ۲۰۱۶ بهره‌برداری از میدان فرزاد را آغاز کرده و روزانه معادل ۳۸ میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند.

اگر روند توسعه این میادین در ایران با تصمیمات ناگهانی زنگنه متوقف نمی‌شد، سال ۹۷ بهره‌برداری از این میادین می‌توانست آغاز شود و ایران نیز می‌توانست دستکم معادل حجم گاز تولیدی عربستان را برداشت کند؛ و بدتر آنکه ظرفیت تولید از این میادین حدود ۹۰ میلیون متر مکعب در روز برآورد می‌شود.

تاکنون و بعد از گذشت ۲.۵ سال، میزان خسارتی که به کشور وارد شده رقمی معادل ۴ میلیارد دلار بوده و هر روز تاخیر نیز حدود ۴.۵ میلیون دلار به مجموع خسارت اضافه می‌کند.

درباره میادین گازی فرزاد «الف و ب»

میادین گازی فرزاد «الف و ب» در زمره بزرگ‌ترین میادین گازی مشترک کشور پس از پارس جنوبی هستند که در اطراف جزیره فارسی و در محل مرز دریایی ایران و عربستان سعودی قرار دارند. با توجه به پتانسیل بسیار بالای این میادین و حجم ذخایر درجای آنها، اکتشاف و بهره‌برداری از میادین مزبور در سال‌های اخیر مورد توجه دو کشور ایران و عربستان واقع شده است.

میدان گازی فرزاد A با داشتن گاز درجای ۱۴ TCF قابلیت تولید روزانه حدود ۱٫۹ میلیارد فوت مکعب گاز را داراست. با توجه به اینکه این میدان از نوع گاز خشک است و فشار مخزن در عمق مبنا حدود ۱۰ هزار پام می‌باشد؛ تاخیر در بهره‌برداری از این میدان سبب مهاجرت گاز به طرف عربستان خواهد شد. میدان گازی فرزاد B نیز با داشتن گاز درجای ۱۲٫۵ TCF قابلیت تولید روزانه حدود ۱٫۴ میلیارد فوت مکعب گاز را دارا است. ذخایر این میدان از نوع گاز خشک است و فشار مخزن در عمق مبنا حدود ۸٫۲ هزار پام می باشد؛ همچنین میزان هیدروژن سولفور این میدان در حدود ۳۰۰۰۰ ppm بوده و میزان گاز متان در این گاز در حدود ۷۴ درصد می‌باشد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=23859

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.