• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
12

باکتری های پروبیوتیک علاج چاقی کودکان

  • کد خبر : 24292
  • 09 سپتامبر 2020 - 12:03

طبق تحقیقات جدید، باکتری های پروبیوتیک موجب کاهش وزن و بهبود سلامت کودکان چاق به دنبال برنامه رژیم غذایی و ورزش می‌شوند.

باکتری های پروبیوتیک

اگرچه باکتری های پروبیوتیک بیشترین اثرات سلامت بخش خود را در سیستم گوارش اعمال خواهند کرد، اما دارای اثرات سلامت بخش مهمی بر سایر قسمت های بدن نیز بوده و اخیرا تاثیر پروبیوتیک ها بر درمان چاقی بسیار مورد توجه محققین قرار گرفته است.

فواید باکتری‌های پروبیوتیک

این باکتری‌ها در حین فرآیند هضم زنده می‌مانند و برای سلامتی بسیار مفید هستند و با تقویت سیستم ایمنی بدن، جذب مواد مغذی و حفاظت در برابر اختلالات گوارشی، از امراضی مانند سندرم روده تحریک‌پذیر جلوگیری می‌کنند.

باکتری های پروبیوتیک به سوزاندن چربی کمک می‌کنند و با کاهش مقاومت بدن نسبت به انسولین، در پیشگیری از بیماری دیابت موثر هستند. درمان اسهال‌های عفونی، برخی از بیماری‌های پوستی و افزایش بهداشت دهان و دندان از دیگر فواید این باکتری‌ها هستند. همچنین سبب بهبود خلق و خو می شوند و یک روش مناسب برای مبارزه با استرس و افسردگی هستند.

باکتری های پروبیوتیک

باکتری های پروبیوتیک علاج چاقی کودکان

سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام کرد که معضل چاقی در کودکان، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، به مرز هشدار رسیده است.

مطالعات جدید محققان دانشگاه Piemonte Orientale در ایتالیا نشان می‌دهد باکتری های پروبیوتیک Bifidobacterium breve BR۰۳ و Bifidobacterium breve B۶۳۲ در کاهش وزن نقش دارند و کودکانی که به همراه رژیم غذایی کم کالری از این باکتری‌ها استفاده می‌کنند، در کاهش وزن موفق‌تر هستند.

بر اساس این مطالعات باکتری های پروبیوتیک در کاهش شاخص توده بدنی کودکان نقش دارد. شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است.

شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸.۵، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین ۱۸.۵ تا ۲۴.۹ باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی ۲۵، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد ۳۰ به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین ۳۰ تا ۳۴.۹)، چاقی درجه دو (بین ۳۵ تا ۳۹.۹) و چاقی درجه سه (۴۰ به بالا) تقسیم بندی می شود. آگاهی از شاخص توده بدنی برای هر فرد ضروری است.

مواد غذایی حاوی باکتری های پروبیوتیک

از بین مواد غذایی شناخته شده، ماست حاوی بیشترین مقدار پروبیوتیک است. سیب، موز، توت، کشمش، انواع سبزی، پیاز، سیر، تره فرنگی، عدس، نخود، لوبیا، ذرت، بادام، عسل و چای سبز نیز حاوی این باکتری هستند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24292

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.