• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

۷ غذایی که در صورت ابتلا به زخم معده باید از آنها اجتناب کنید

  • کد خبر : 43132
  • 03 سپتامبر 2022 - 0:46
۷ غذایی که در صورت ابتلا به زخم معده باید از آنها اجتناب کنید

زخم های گوارشی زخم های دردناک باز هستند که در داخل دستگاه گوارش ایجاد می شوند و بسته به محل دقیق آنها می توانند دو نوع باشند. آنهایی که در پوشش معده ایجاد می شوند، زخم معده یا معده نامیده می شوند، در حالی که زخم هایی که در قسمت بالایی روده کوچک ایجاد می شوند، زخم اثنی عشر نامیده می شوند.امکان ابتلا به زخم معده و اثنی عشر همزمان وجود دارد.

بیشتر موارد زخم معده ناشی از رشد بیش از حد باکتری به نام هلیکوباکتر پیلوری است که به طور طبیعی در زیر لایه مخاطی معده وجود دارد. بسیاری از افراد دارای این باکتری هستند، اما ایجاد زخم معده به سویه هلیکوباکتر پیلوری، سیستم ایمنی فرد و عوامل محیطی بستگی دارد.

زخم معده می تواند منجر به ناراحتی های گوارشی زیادی شود که می تواند با انتخاب اشتباه غذا تشدید شود. هنگام مواجهه با این مشکل باید مراقب رژیم غذایی خود باشید زیرا بسیاری از غذاها می توانند زخم ها را تحریک کنند.

۷ غذایی که در صورت ابتلا به زخم معده باید از آنها اجتناب کنید

  1. نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی ساختار مخاطی پوشش معده را کاهش داده و باعث ایجاد زخم معده می شود. بنابراین توصیه می شود مصرف مشروبات الکلی را محدود کنید.

  1. قهوه

قهوه، از جمله قهوه بدون کافئین، باعث ایجاد زخم معده نمی شود، اما می تواند ترشح اسید را افزایش دهد، که باعث تحریک پوشش معده می شود. بنابراین به افراد مبتلا به زخم معده توصیه می شود که مصرف قهوه خود را کاهش دهند، در درجه اول اگر علامت دار هستند.

  1. غذاهای تند

مانند قهوه، غذاهای تند باعث ایجاد زخم معده نمی شوند، اما ترشح اسیدهای معده را افزایش می دهند که می تواند باعث آسیب بیشتر و تحریک مخاط معده شود.

اسید اضافی معده ممکن است منجر به رفلاکس اسید نیز شود که دلیل دیگری برای کاهش مصرف ادویه است.

  1. گوشت قرمز

هیچ نشانه ای وجود ندارد که گوشت قرمز می تواند باعث زخم معده یا افزایش تحریک شود. اگر چه باید از کاهش غذاهای فوق فرآوری شده و سرخ شده مانند بیکن، سوسیس، پپرونی و هات داگ اجتناب کرد یا کاهش داد.

نوشابه های گازدار

مانند قهوه و فلفل، نوشیدنی‌های گازدار می‌توانند باعث تحریک مخاط معده شوند و باید از مصرف آن خودداری کنید. نوشیدنی های شما باید نوشیدنی های غیر گازدار باشد و دمنوش های گیاهی ترجیح داده می شود.

  1. شیر و لبنیات

زمانی از شیر و فرآورده های لبنی برای درمان زخم معده استفاده می شد، اما امروزه مشخص شده است که مصرف لبنیات باعث افزایش تولید گاسترین می شود که باعث افزایش ترشح اسید معده می شود. این می تواند پوشش معده را تحریک کند و علائم زخم معده را بدتر کند.

چه غذاهایی در هنگام ابتلا به زخم معده مفید هستند؟

اگرچه غذاها نمی توانند زخم معده را درمان کنند، اما برخی از غذاها می توانند به از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری کمک کنند، مانند موارد زیر:

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ها مانند توت فرنگی، زغال اخته، گیلاس و فلفل دلمه ای مفید هستند زیرا به تقویت سیستم ایمنی و مبارزه با عفونت هلیکوباکتر پیلوری کمک می کنند.

غذاهای تخمیر شده مانند ماست (با لاکتوباسیلوس)، کیمچی و کلم ترش می توانند به رشد باکتری های خوب روده و از بین بردن هلیکوباکتر پیلوری کمک کنند.

غذاهای غنی از فیبر مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم، گل کلم و کلم بروکلی نیز برای سلامت روده مفید هستند.

مواد غذایی مملو از ویتامین A مانند سیب زمینی شیرین نیز برای این بیماری توصیه می شود.

هیچ رژیم غذایی خاصی نمی تواند زخم معده را درمان کند، اما خوردن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات و غلات کامل مفید است زیرا سرشار از فیبر و پروتئین های بدون چربی هستند.

کاهش مصرف الکل، نوشابه های گازدار و غذاهایی که باعث ناراحتی معده می شوند ضروری است. سایر تغییرات سبک زندگی ترک سیگار و هیدراته ماندن است.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43132

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.