• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
15

فواید سلامتی تغذیه و عوارض جانبی لیمو

  • کد خبر : 43645
  • 18 اکتبر 2022 - 9:25
فواید سلامتی تغذیه و عوارض جانبی لیمو

هر قسمت لیمو از پوست گرفته تا گوشت را می توان استفاده کرد و میل کرد. بسیاری از فرهنگ ها برای قرن ها از لیمو لذت می برند، آب لیمو به صورت تازه، کنسرو شده، غلیظ، منجمد، کم آب و پودر فروخته می شود. همچنین گاهی اوقات در محصولات دارویی گنجانده می شود.

لیمو حاوی مواد مغذی زیادی است و منبع خوبی از کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فیبر و ویتامین های A، B و C است و همچنین سرشار از آب است.

صد گرم لیمو حاوی:

۲۹ کالری

۱ گرم پروتئین

چربی بسیار کم

۹ گرم کربوهیدرات

تقریبا ۳ گرم فیبر

۱۳۸ میلی گرم پتاسیم

۵۳ میلی گرم ویتامین C (1)

فواید مصرف لیمو برای سلامتی

لیمو از دیرباز برای اهداف بهداشتی استفاده می شده است. اسید سیتریک موجود در لیمو به دلیل ویژگی های تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی آن شناخته شده است. تحقیقات برخی از مزایای این میوه زرد روشن را تایید می کند. با این حال، مطالعات بیشتری برای اثبات اثربخشی این اثرات مورد نیاز است.

لیمو از سنگ کلیه جلوگیری می کند

لیموها دارای بالاترین غلظت سیترات در بین مرکبات هستند. سیترات به کلسیم متصل می شود، که می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک کند. یک مطالعه نشان داد که نوشیدن لیموناد سیترات ادرار و حجم کلی ادرار را افزایش می دهد که برای پیشگیری از سنگ کلیه مفید است.

این مطلب برایتان مفید است. ۷ نکته ساده برای کاهش وزن و سالم ماندن

 لیموسلامت قلب و عروق را ارتقا می دهد

یکی از عوامل خطر بیماری قلبی کاهش قابلیت اتساع عروق است.ویتامین C رگ های خونی را شل می کند و به گشاد شدن آنها کمک می کند. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان دادند که ویتامین C ممکن است باعث بهبود سطح کلسترول، سفتی در شریان‌ها و پوشش رگ‌ها شود.

علاوه بر این، مرکباتی مانند لیمو حاوی فلاونوئیدهایی هستند که به بهبود سطح کلسترول بالا، مقاومت به انسولین، کبد چرب، پلاک در رگ ها و چاقی کمک می کنند. پتاسیم همچنین می تواند به کاهش فشار خون کمک کند و لیمو منبع خوبی از این ماده معدنی است.

لیمو به کاهش وزن کمک کند

بسیاری از مردم بر این باورند که نوشیدن آب لیمو گرم می تواند به کاهش وزن کمک کند. اما شواهد زیادی وجود ندارد که بتواند موثر بودن این روش را ثابت کند.یک مطالعه نشان داد که نوشیدن آب لیمو-عسل چهار بار در روز هنگام روزه داری به کاهش وزن افراد کمک می کند، اما هنوز مشخص نیست که آیا این موضوع به دلیل آب لیموعسل بوده است یا روزه گرفتن.

سیستم ایمنی را تقویت می کند

لیمو حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که نشان داده شده است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و به بدن در مبارزه با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری ها کمک می کند. لیمو همچنین حاوی ساپونین است که به عنوان عوامل ضد میکروبی عمل می کند و ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند.

هضم را بهبود می بخشد

برخی افراد بر این باورند که لیمو می تواند با تحریک کبد برای تولید صفرا بیشتر به هضم غذا کمک کند. با این حال، هیچ مدرکی این ادعا را تایید نکرده است. با این وجود، نوشیدن آب لیمو بعد از غذا بی خطر تلقی می شود. اگرچه اسیدی است، اما آبرسان است که می تواند به هضم غذا کمک کند.

روش های مختلف استفاده از لیمو

می توانید از قسمت های مختلف لیمو برای مصارف مختلف استفاده کنید.

اسانس لیمو

روغن لیمو حاوی دی لیمونن، ال-لیمونن و ترپن ها و همچنین آلدهید سیترال است که مسئول عطر متمایز لیمو است. یک مطالعه نشان داد که روغن مرکبات مورد استفاده در رایحه درمانی ممکن است به تسکین درد زایمان کمک کند. همچنین ممکن است حالت تهوع و استفراغ را کاهش دهد و خلق و خو را افزایش دهد.

پوست و پوست لیموترش

پوست لیمو دارای مقداری کلسیم، ویتامین C، پتاسیم و فیبر است. همچنین منبع آنتی اکسیدان فلاونوئیدها و پکتین است. لیمونن موجود در پوست و روغن لیمو ممکن است خواص مبارزه با سرطان داشته باشد و همچنین ممکن است به تسکین سوزش سر دل کمک کند.

دانه لیمو

روغن حاصل از دانه های لیمو اغلب در محصولات زیبایی، داروسازی و مکمل ها استفاده می شود. اعتقاد بر این است که روغن دانه لیمو به سم زدایی سیستم گوارش و درمان آکنه کمک می کند، اگرچه هیچ یک از این ادعاها ثابت نشده است.

عوارض جانبی لیمو

در حالی که به طور کلی تصور می شود لیمو بی خطر است، مصرف بیش از حد آن به دلیل اسیدیته بالا می تواند مشکل ساز باشد.

مینای دندان در صورت قرار گرفتن مکرر در معرض غذاهای اسیدی مانند لیمو می تواند فرسایش یابد. اگر به طور منظم آب لیمو می نوشید، ممکن است بعد از آن مسواک بزنید.

غذاهای اسیدی نیز ممکن است زخم های موجود در دهان را تحریک کنند.

ویتامین C بیش از حد می تواند منجر به حالت تهوع و درد معده شود.

در صورت مصرف بیش از حد، لیمو و آب لیمو ممکن است باعث ادرار بیش از حد شود که به نوبه خود ممکن است باعث کم آبی بدن شود.

اسید آمینه تیرامین موجود در لیمو ممکن است باعث میگرن شود.

اگر از آب لیمو به صورت موضعی روی پوست خود استفاده می کنید، ابتدا یک آزمایش پچ انجام دهید. ممکن است برای انواع خاصی از پوست خیلی خشن باشد.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43645

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.