• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
11

آیا آلودگی هوا باعث سردرد می شود؟/ آلودگی هوا می تواند باعث حمله میگرن شود؟

  • کد خبر : 44592
  • 12 دسامبر 2022 - 12:45
آیا آلودگی هوا باعث سردرد می شود؟/ آلودگی هوا می تواند باعث حمله میگرن شود؟

میگرن و سایر سندرم های سردرد منبع بزرگی از عوارض، به ویژه در میان بزرگسالان جوان و میانسال هستند.با وجود آلودگی هوا در شهرهای بزرگ این سوالات به وجود می آید که آیا آلودگی هوا باعث سردرد می شود؟ و یا آلودگی هوا می تواند باعث حمله میگرن شود؟در میان عوامل محرک سردرد که به طور گسترده ذکر شده اند، متغیرهای مرتبط با آب و هوا، مانند دما، رطوبت، و فشار و آلودگی هوا هم وجود دارند.

آلودگی هوا باعث سردرد می شود

شواهد فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه آلودگی هوا، به ویژه آلاینده های ذرات کوچک، می تواند باعث افزایش گذرا در خطر یا محرک سکته قلبی،  سکته،  نارسایی احتقانی قلب،  آریتمی بطنی،  آسم، و عفونت های تنفسی شود.

همچنین چند مطالعه کوچک نشان داده اند که اشکال مختلف آلودگی هوا ممکن است با سردرد مرتبط باشد، همانطور که دو مطالعه کانادایی که روند مراجعه به بیمارستان را برای سردرد و سطوح آلاینده مقایسه کردند، نشان دادند که آلودگی هوای محیط  و به ویژه ذرات ریز  با استفاده از روش موردی متقاطع، باعث میگرن یا سایر سندرم‌های سردرد می‌شود، که مستقیماً سطوح آلاینده‌ها و متغیرهای هواشناسی را در زمان ارائه سردرد با سطوح مربوطه در هفته‌های قبل و هفته‌های بعدی مقایسه می‌کند.

در واقع، ارتباط با شرایط آب‌وهوایی به عنوان یک علامت تشخیصی خاص برای میگرن نسبت به سایر اشکال سردرد پیشنهاد شده است.

میگرن چیست؟

میگرن نوعی سردرد شدید همراه با اختلالات حسی است. شرایط محیطی مختلف می تواند به طور موقت خطر شروع سردرد میگرنی را افزایش دهد.

میگرن یک بیماری پیچیده است که با سردردهای شدید و مکرر مشخص می شود که اغلب با حالت تهوع، استفراغ و حساسیت به نور و صدا همراه است. یک دوره حمله میگرن به طور کلی بین ۴ تا ۷۲ ساعت طول می کشد.

برخی از افراد علائم شدیدتری به نام هاله را تجربه می کنند که عمدتاً شامل مشکلات بینایی از جمله فلاش های نور یا نقاط کور می شود. علاوه بر این، هاله ممکن است با اختلالات دیگری مانند احساس سوزن سوزن شدن یا ضعف/بی حسی در یک طرف صورت یا بدن، مشکل در صحبت کردن و تکان دادن غیرقابل کنترل همراه باشد.

اگرچه علت دقیق آن مشخص نیست، اعتقاد بر این است که شروع میگرن با تغییراتی در مسیرهای درد مغزی مرتبط است. علاوه بر این، مواد شیمیایی مغز که مسئول تنظیم احساس درد هستند، مانند سروتونین، ممکن است در سردرد میگرنی نقش داشته باشند. با توجه به جنبه های مستعد کننده، عوامل ژنتیکی و محیطی نقش مهمی در شروع سردردهای میگرنی دارند.

شواهد رو به رشد نشان می دهد که آلودگی هوا می تواند باعث میگرن شود. آلاینده های مختلف هوا، از جمله سرب، مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد و ذرات معلق (PM10 و PM2.5)، با شدت، فراوانی و مدت میگرن و همچنین میزان مراجعه به پزشک ارتباط مثبتی دارند. در بین آلاینده های مختلف هوا، دی اکسید نیتروژن و PM بیشترین تأثیر را بر میگرن دارند. با توجه به ارتباط کاملاً مستند بین تغییر در جریان خون و شروع میگرن، اعتقاد بر این است که PM2.5 ممکن است سیستم عصبی سمپاتیک را که تنظیم کننده اولیه سیستم عروقی است، فعال کند. علاوه بر این، آلاینده های مرتبط با ترافیک، مانند پیش سازهای ازن و مونوکسید کربن، به عنوان محرک سردرد میگرنی، به ویژه در آب و هوای سرد شناخته شده اند.

این مطلب را از دست ندهید. با خوردن این غذا عقلتان زایل می شود

آیا آلودگی می تواند باعث حمله میگرن شود؟

افراد مبتلا به میگرن بیشتر تحت تاثیر تغییرات آب و هوا قرار می گیرند. عوامل مرتبط با آب و هوا که بیشتر مردم را تحت تأثیر قرار می دهند عبارتند از نور شدید خورشید، تابش نور خورشید، گرما/سرما شدید، هوای بادی، رطوبت نسبی بالا، هوای خشک و فشار هوای پایین.

در این زمینه، یک مطالعه شامل بیماران مبتلا به میگرن ادعا کرده است که خطر شروع موقت سردرد میگرنی با افزایش دمای ۵ درجه سانتی گراد، ۷٫۵ درصد بیشتر است. همین مطالعه همچنین نشان داده است که فشار هوای پایین‌تر یکی دیگر از محرک‌های مهم برای میگرن است.

مطالعه دیگری در مورد میگرن نشان داد که رطوبت نسبی بالاتر تنها در آب و هوای گرم با خطر بالاتر شروع سردرد میگرنی مرتبط است. با این حال، اعتقاد بر این است که فشار هوای پایین به تنهایی باعث میگرن نمی شود. سایر عوامل مرتبط مانند آب و هوای گرم، گرد و غبار، باد، پوشش ابر و بارش با هم کار می کنند تا شرایطی را ایجاد کنند که احتمال ابتلا به میگرن را در افراد خاص افزایش دهد.

با توجه به مکانیسم شروع سردرد میگرنی، یک رویداد عصبی عروقی به نام افسردگی گسترش قشر مغز شناخته شده است که با فعال کردن اعصاب سه قلو پیش عروقی سردرد میگرنی را تحریک می کند. علاوه بر این، یک تغییر کوچک در فشار هوا باعث گشاد شدن رگ‌های خونی مغز و افزایش ترشح سروتونین از پلاکت‌ها می‌شود. این بیشتر منجر به انقباض عروق ناشی از سروتونین و شروع میگرن همراه با اورا می شود. پس از آن، کاهش سطح سروتونین خون باعث انبساط سریع رگ های خونی مغز می شود که منجر به شروع میگرن می شود.

مواد غذایی که می توانند به شما در مبارزه با آلودگی هوا کمک کنند

غذاهایی وجود دارند که علیرغم تنفس هوای آلوده، ابزار قدرتمندی برای دستیابی به سلامت مطلوب هستند. آنها مواد مغذی فراوانی را برای بدن شما فراهم می کنند که برای مبارزه با مشکلات سلامتی ناشی از هوای کثیف بسیار مهم است. با این غذاها به ماهیچه های مجاری تنفسی خود کمک کنید تا آرام شوند و التهاب را کاهش دهند تا بتوانید راحت و راحت نفس بکشید. این غذاها خطر ابتلا به سرطان ریه را که می تواند به دلیل استنشاق هوای آلوده ایجاد شود، کاهش می دهد.

غذاهایی که می توانند به پیروزی در مبارزه با آلودگی هوا و کاهش رنج ناشی از بیماری های تنفسی و قلبی کمک کنند. روغن زیتون، چای سبز، دانه ها، سبزیجات، زنجبیل، کرفس، نعناع، ​​آناناس، سیب، لیمو، مرکبات

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44592

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.