• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
16

چگونه از فرسودگی شغلی در سال ۲۰۲۳ جلوگیری کنیم؟

  • کد خبر : 45030
  • 12 ژانویه 2023 - 12:43
چگونه از فرسودگی شغلی در سال 2023 جلوگیری کنیم؟

کارشناسان می گویند خودمراقبتی یکی از راه های مقابله با علائم فرسودگی شغلی است. نویسندگان می گویند که ما نباید از درمان علائم فرسودگی شغلی صرف نظر کنیم و روی علل زمینه ای و نحوه رفع آنها تمرکز کنیم. فرسودگی شغلی می تواند منجر به افسردگی و همچنین کاهش عملکرد در شغل فرد شود.آنها می گویند خودمراقبتی بخش مهمی از مقابله با فرسودگی شغلی است.

چگونه از فرسودگی شغلی در سال ۲۰۲۳ جلوگیری کنیم؟

مردم پس از تعطیلات تعطیلات، اغلب با مجموعه ای از تصمیمات بلندپروازانه سال نو، به زندگی و حرفه خود باز می گردند.در حالی که تعیین اهداف برای خود مهم است، ترکیبی از عوامل از جمله بیماری های فصلی، روزهای کوتاه و به طور کلی استرس می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

کتابی که به تازگی منتشر شده است به نام فرسودگی شغلی که راهنمای شناسایی فرسودگی شغلی و مسیرهای بهبود  به دنبال ایجاد مدل جدیدی برای مقابله با فرسودگی شغلی است.

روشی جدید برای مدلسازی فرسودگی شغلی

اکثر مردم درک شهودی از معنای احساس فرسودگی دارند، اما تشخیص بالینی گیج کننده تر است.دکتر گوردون پارکر، یکی از نویسندگان کتاب جدید و استاد روانپزشکی در دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا، به می گوید که به بررسی ۴۰ سال تحقیق بالینی در مورد فرسودگی شغلی پرداخته است، که بیشتر آنها بر اساس مدل سه گانه “۳D”بوده است. این مدل به سه علامت نگاه می کند: خستگی، از دست دادن همدلی و کاهش عملکرد کاری.

وی تصریح کرد: ابتدا یک اقدام معتبر را انجام می دهیم یا برای تایید تشخیص با یک متخصص مشورت می کنیم و در نتیجه سایر حالات روانی مانند افسردگی یا حالت های فیزیکی مانند کم خونی را حذف می کنیم. «سپس، محرک‌ها را شناسایی کنید . در مورد آن با افراد مرتبط مانند شریک یا مافوق کار صحبت کنید. سپس، راهبردهای تنش زدایی را به کار ببرید  به نظر می رسد بهترین آنها تمرکز حواس و مدیتیشن باشد. سپس، هر گونه سبک شخصیتی مستعد را اصلاح کنید.»

در حالی که پارکر تاکید می کند که ممکن است هر کسی پس از یک دوره فرسودگی به حالت عادی بازگردد، ممکن است برای برخی تغییرات قابل توجهی لازم باشد.

او گفت: «ممکن است یک استراحت و اصلاح زندگی/کار کافی باشد. یا ممکن است به حرفه ای کاملا متفاوت نیاز داشته باشید.

این مطلب را از دست ندهید. ۵ اختلالات رایج دست و درمان آنها

علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی

دکتر سابرینا رومانوف، روانشناس بالینی، استاد و نویسنده در نیویورک، در مورد برخی از علائم هشدار دهنده فرسودگی شغلی قریب الوقوع گفت: «علائم روانی حرکتی، از جمله درد معده، سردرد و بدن درد، همگی نشان دهنده نحوه ذخیره استرس در بدن هستند. از آنجایی که فرسودگی شغلی به ادراک مربوط می شود، نحوه نگرش فرد به شغل خود تحت تأثیر قرار می گیرد. کسی که در حال فرسودگی است، احتمالاً نسبت به کار و افرادی که توسط آنها احاطه شده است، بدبینانه تر خواهد بود. به نوبه خود، ممکن است برای کنار آمدن از کار جدا شوند و دورتر شوند. فرسودگی می تواند انرژی عاطفی را تخلیه کند و افراد را خسته کند.

رومانوف می‌گوید همه این‌ها باعث کاهش عملکرد در کار می‌شود نه به این دلیل که فرد شایستگی کمتری پیدا کرده است، بلکه به این دلیل که درک آنها از وظایف و کارشان منفی شده است.

این احساس برای بسیاری از مردم آشناست و در صورت تداوم شرایط ممکن است منجر به تغییر شغل شود. اما چه اقداماتی را می توان از قبل انجام داد؟

چند راه برای مقابله با فرسودگی شغلی

رومانوف می‌گوید که نگاه کردن به بخش‌های فردی زندگی و حرفه‌ای برای تعیین حوزه‌هایی که تلاش به نتایج مورد نظر منجر می‌شود، مهم است – و به همین ترتیب، مناطقی که به نظر می‌رسد تلاش‌ها نتیجه نمی‌دهند.

او گفت: «کلید این است که تأثیر ادراک و راه‌های تجلیل از خود را در نظر بگیرید، زمانی که دیگران نمی‌خواهند این کار را برای شما انجام دهند».

یکی دیگر از توصیه‌های مفید این است که تأثیرات ارضای تاخیری در مقابل رضایت آنی را در نظر بگیرید.

او توضیح داد: «فرسودگی شغلی می‌تواند به سایر بخش‌های زندگی شما تعمیم یابد، زیرا طرز فکر منفی عمومی را می‌توان در هر زمینه‌ای از زندگی که نیاز به تلاش دارد و رضایت فوری ندارد، اعمال کرد.» وقتی صحبت از مواردی مانند تناسب اندام و تغذیه سالم می شود، به خود یادآوری کنید که تأخیر در رضایت و عوامل انگیزشی خارجی وجود دارد. همچنین، راه‌هایی برای تمرکز بر منابع سالم لذت فوری پیدا کنید، مانند گذراندن وقت با دوستان، پیاده‌روی یا دویدن.»

چگونه فرسودگی شغلی ممکن است باعث افزایش وزن شما شود

حجم کاری سخت در شغل یا مدرسه می تواند سطح استرس و دور کمر شما را افزایش دهد. در اینجا کاری است که می توانید در مورد آن انجام دهید.

احساس فرسودگی شغلی یا مدرسه می تواند منجر به رفتارهای ناسالم شود که می تواند باعث افزایش وزن برخی افراد شود. خستگی و خستگی کار ممکن است برای چیزی بیش از روحیه شما مضر باشد. آنها ممکن است برای دور کمر شما نیز وحشتناک باشند.

یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه جورجیا در آتن نشان داد که بزرگسالانی که احساس می‌کنند بیش از حد کار می‌کنند یا فرسودگی می‌کنند، معمولاً مجموعه‌ای از رفتارهای ناسالم را اتخاذ می‌کنند که می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

محققان تقریباً ۱۰۰۰ مرد و زن را که به طور تمام وقت مشغول به کار بودند، استخدام کردند. آنها از آنها خواستند به سؤالاتی در مورد حجم کاری و همچنین احساس خستگی یا فرسودگی خود پاسخ دهند. آنها همچنین از شرکت کنندگان در مطالعه خواستند تا عادات غذایی و ورزش خود را گزارش کنند.

نتایج نشان داد که کارمندانی که بار کاری سنگین‌تر یا سخت‌تر دارند، بیشتر درگیر خوردن عاطفی هستند و بدون توقف غذا می‌خورند. آنها همچنین تمایل دارند غذاهایی را انتخاب کنند که چربی بیشتری دارند.

شرکت کنندگانی که دچار فرسودگی شده بودند همان رفتارهای ناسالم را نشان دادند. آنها همچنین کمتر ورزش می کردند، که پتانسیل افزایش وزن را بیشتر می کند.

دکتر کارلا ماری مانلی، روانشناس بالینی، می گوید: «کاملاً منطقی است که استرس مزمن ناشی از کار در رفتارها و عادات منفی سلامت ظاهر شود. «روان و بدن انسان دارای مقدار محدودی انرژی است. هنگامی که انرژی تخلیه می شود یا به اتمام نزدیک می شود، سیستم ها با ظرفیت بهینه کار نمی کنند.

او افزود: «وقتی صحبت از رژیم غذایی و عادات ورزشی به میان می‌آید، کارمندی که بیش از حد استرس دارد ممکن است آنقدر از کار خسته شود که ذهن ناخودآگاه یا آگاهانه بگوید: «هی، من خسته‌ام. می‌دانم که باید ورزش کنم و درست غذا بخورم، اما وقت و انرژی ندارم.» وقتی این چرخه تکرار می‌شود، مسیرهای عصبی قوی شکل می‌گیرد و رفتارهای ناسالم همیشگی به یک هنجار تبدیل می‌شوند.»

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45030

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.