• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

چرا گاهی اوقات قهوه موجب خستگی می شود ؟

  • کد خبر : 45501
  • 09 فوریه 2023 - 10:18

به عنوان یک محرک، کافئین می تواند سطح انرژی را افزایش داده و احساس تیزبینی را در شما ایجاد کند. واکنش همه افراد به کافئین یکسان نیست. برخی افراد تنها پس از یک فنجان احساس خستگی می کنند. برخی می توانند چندین فنجان در روز بنوشند و هیچ اثر بدی احساس نکنند.حال سوال این است چرا گاهی اوقات قهوه موجب خستگی می شود ؟

چرا گاهی اوقات قهوه موجب خستگی می شود ؟

دلیل اینکه قهوه موجب خستگی می شود چیست؟

در واقع این قهوه نیست که شما را خسته می کند. این روشی است که بر بدن شما تأثیر می گذارد که می تواند منجر به خواب آلودگی شود.

 به این دلیل است که قهوه آدنوزین را مسدود می کند

آدنوزین یک ماده شیمیایی در سیستم عصبی مرکزی است. چرخه خواب و بیداری شما را تنظیم می کند. هنگامی که در طول روز بیدار هستید، سطح آدنوزین شما افزایش می‌یابد و در نهایت با سرکوب فعالیت سلول‌های قاعده‌ای پیش‌مغز، شما را خواب‌آلود می‌کند. پس از اینکه به خواب می روید، سطح آدنوزین کاهش می یابد منبع مورد اعتماد.

کافئین موجود در قهوه، گیرنده های آدنوزین مغز را از دریافت آدنوزین مسدود می کند، اما تولید واقعی آدنوزین یا توانایی تشکیل گیرنده های آدنوزین اضافی را متوقف نمی کند. این بدان معنی است که وقتی اثرات کافئین از بین می رود، آدنوزین تجمع می یابد که می خواهد به گیرنده های آن متصل شود. این می تواند منجر به خستگی شود.

به این دلیل است که قهوه ادرار آور است

کافئین سالهاست که به عنوان یک ادرارآور در نظر گرفته می شود. دیورتیک ماده ای است که باعث دفع بیشتر ادرار می شود. این خود را به این نظریه می رساند که نوشیدن زیاد قهوه خطر کم آبی بدن را افزایش می دهد.

اما بسیاری از دانشمندان استدلال می‌کنند که نوشیدنی‌های حاوی کافئین در درازمدت بر خروجی ادرار تأثیری متفاوت از سایر نوشیدنی‌ها ندارند.

اگر متوجه شدید که نوشیدن قهوه باعث می شود بیشتر از حد معمول ادرار کنید، ممکن است در چرخه کم آبی گیر کنید که باعث می شود احساس خستگی بیشتری کنید.

اول از همه، بدن شما با رفتن به دستشویی آب از دست می دهد. از دست دادن آب می تواند مایع موجود در خون شما را کاهش دهد، که می تواند بر نحوه واکنش سیستم قلبی عروقی برای حفظ فشار خون و جریان خون تأثیر بگذارد. کم آبی بدن می تواند منجر به ضربان قلب سریع و فشار خون پایین شود. این می تواند منجر به احساس خستگی و سستی شود.

هنگامی که آب بدن کم می شود، سلول های بدن حجم مایع خود را از دست می دهند. هنگامی که این کار بر عملکرد طبیعی آنها تأثیر می گذارد، همچنین می تواند منجر به احساس سستی شود. طبیعی است که برای مقابله با این تنبلی، یک فنجان قهوه دیگر بنوشید، اما این می تواند چرخه را دوباره شروع کند.

کافئین همچنین باعث انقباض عروق می شود. این بدان معنی است که باعث باریک شدن رگ های خونی خاصی می شود. این می تواند جریان خون را در قسمت های مختلف بدن تغییر دهد.

اگر مقدار زیادی قهوه می نوشید، ممکن است آنقدر که باید آب ننوشید تا بدن خود را آبرسانی کنید.

به خاطر قند موجود در قهوه شماست

اگر دوست دارید به قهوه خود شکر اضافه کنید، ممکن است بعد از نوشیدن آن قند به طور منظم دچار “تخریب” شوید. این شکر اضافه شده ممکن است به شکل خامه زده شده یا شات های شربت باشد. اینها اغلب در نوشیدنی های مخصوص قهوه استاندارد هستند.

بدن قند را خیلی سریعتر از کافئین پردازش می کند. پس از مصرف قند توسط بدن، ممکن است دچار افت انرژی شوید. اینکه چقدر سریع این اتفاق می افتد بستگی به شخص دارد. ممکن است در عرض ۹۰ دقیقه پس از مصرف قند اتفاق بیفتد.

چگونه این اثرات را به حداقل برسانیم

اگر نمی خواهید عادت قهوه خود را کنار بگذارید، سعی کنید به توصیه های مصرف روزانه پایبند باشید.

تا ۴۰۰ میلی گرم (میلی گرم) کافئین در روز به عنوان منبع معتبر متوسط ​​در نظر گرفته می شود. بسته به مخلوط قهوه، این حدود دو تا چهار فنجان ۸ اونس قهوه دم شده در روز است.

برای به حداقل رساندن بیشتر خستگی، از نوشیدنی های مبتنی بر قهوه با شربت ها و کرم های شیرین خودداری کنید. همچنین باید استفاده از شیرین کننده های اضافه شده را محدود کنید. جایگزینی یک فنجان قهوه با یک فنجان آب نیز ممکن است کمک کننده باشد.

اگر مرتباً دچار کسادی بعد از ظهر می‌شوید، سعی کنید بعد از ناهار قهوه یا چای بدون کافئین را تغییر دهید.

به یاد داشته باشید، قهوه تنها چیزی نیست که حاوی کافئین است. نوشابه ها، تقویت کننده های انرژی و حتی برخی مسکن ها حاوی کافئین هستند. تأثیر کلی کافئین بر بدن شما به مقدار کل بدن شما از همه منابع و تعداد دفعات مصرف کافئین بستگی دارد.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45501

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.