• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
10

سومین فرد مبتلا به ایدز پس از پیوند سلول های بنیادی درمان شد

  • کد خبر : 45735
  • 22 فوریه 2023 - 13:38
سومین فرد مبتلا به ایدز پس از پیوند سلول های بنیادی درمان شد

سومین فرد مبتلا به ایدز پس از پیوند سلول های بنیادی درمان شد این مرد که به “بیمار دوسلدورف” معروف است، سومین فردی است که از اچ آی وی بهبود یافته است.او یک پیوند سلول بنیادی دریافت کرد که سرطان خون او را نیز درمان کرد.

سومین فرد مبتلا به ایدز درمان شد

این بیمار در بیانیه ای گفت که “به تیم پزشکان من در سراسر جهان افتخار می کند که موفق شدند من را از HIV – و البته در عین حال سرطان خون” درمان کنند.

این مرد پس از دریافت پیوند سلول های بنیادی که سرطان خون او را نیز درمان می کرد، سومین فردی است که از HIV درمان شده است.

دو مورد دیگر مبتلا به اچ‌آی‌وی و سرطان، بیمارانی در برلین و لندن، قبلاً در مجلات علمی پس از این روش پرخطر، بهبود یافته‌اند.

با پیوند سلول های بنیادی بیماری ایدز و سرطان این مرد درمان شد

این مرد ۵۳ ساله ، در سال ۲۰۰۸ تشخیص داده شد که به اچ آی وی مبتلا شده است، سپس سه سال بعد به لوسمی حاد میلوئید، نوعی سرطان خون که زندگی را تهدید می کند، مبتلا شده است.

او در سال ۲۰۱۳ پیوند مغز استخوان را با استفاده از سلول‌های بنیادی یک اهداکننده زن با جهش نادر در ژن CCR5 انجام داد. مشخص شده است که این جهش مانع از ورود HIV به سلول ها می شود.

سپس بیمار دوسلدورف درمان ضد رتروویروسی HIV را در سال ۲۰۱۸ متوقف کرد.چهار سال بعد، آزمایش مداوم هیچ اثری از بازگشت HIV در بدن او پیدا نکرد.

این مطالعه گفت که “این مورد سوم از درمان HIV-1” “بینش های ارزشمندی را ارائه می دهد که امیدواریم راهبردهای درمانی آینده را راهنمایی کند”.

این نوع درمان عملی سخت و خطرناک است و تنها برای تعداد کمی از بیماران مبتلا به سرطان خون و اچ آی وی مناسب است.

جشن گرفتن “به شکلی بزرگ”

این بیمار در بیانیه ای گفت که “به تیم پزشکان من در سراسر جهان افتخار می کند که موفق شدند من را از HIV – و البته در عین حال سرطان خون” درمان کنند.

او گفت که هفته گذشته ۱۰ سالگی پیوند خود را در روز ولنتاین جشن گرفت و افزود که اهدا کننده “مهمان افتخاری” بود.

یکی از نویسندگان این مطالعه، از انستیتو پاستور فرانسه، گفت که در طول پیوند، “سلول های ایمنی بیمار به طور کامل با سلول های اهدا کننده جایگزین می شوند، که این امکان را برای اکثریت قریب به اتفاق سلول های آلوده فراهم می کند. ناپدید می شوند».

وی گفت: “این یک موقعیت استثنایی است که همه عوامل همزمان باشد تا این پیوند یک درمان موفقیت آمیز برای سرطان خون و HIV باشد.”

بهبودی دو نفر دیگر مبتلا به اچ‌آی‌وی و سرطان، به‌اصطلاح بیماران نیویورک و شهر امید، در کنفرانس‌های علمی مختلف سال گذشته اعلام شد، اگرچه هنوز تحقیقاتی در مورد این موارد منتشر نشده است.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45735

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.