• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
1

افزایش مصرف قلیان در جامعه

  • کد خبر : 54192
  • 27 آوریل 2024 - 10:35

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات صفر تا صد وضعیت دخانیات در ایران را بررسی کرد و گفت: مصرف قلیان در افراد بالای ۱۸ سال ۲۸ درصد افزایش شده است.

مصرف قلیان

وضعیت مصرف قلیان

محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به وضعیت مصرف دخانیات در ایران از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ گفت: در این سال‌ها ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده دخانیات بودند. که به تفکیک ۲۵.۸۸ درصد مردان و ۴.۴۴ درصد زنان بوده‌اند.

وی افزود: مصرف قلیان از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال افزایش داشته است که می‌توان گفت در زنان ۵۷.۶ درصد و مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است.

درصد افزایش مصرف قلیان

به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به طورکلی حدود ۲۸ درصد افزایش مصرف قلیان در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است.

مسجدی با بیان اینکه مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ در بین گروه سنی (بالای ۱۸ سال) به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش داشته است، گفت: مصرف سیگار در زنان ۱۷.۲ درصد و مردان ۰.۵۴ درصد کاهش داشته است.

سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، در اثر مصرف دخانیات جان می‌دهند

وی با اشاره به اپیدمی مصرف دخانیان در جهان و ایران گفت: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات از مرگ سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در ایران، بر اثر مصرف دخانیات خبر داد و گفت: اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ و میر در ایران در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

دود دست دوم

مسجدی به خطرات ناشی از دود حاصل از استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: دود دست دوم سالانه باعث بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس می‌شود.

به گفته وی سالانه ۶۵ هزار کودک در اثر بیماری‌های ناشی از دود دست دوم جان خود را از دست می‌دهند.

خسارات زیست محیطی استعمال دخانیات

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات به خسارات زیست محیطی استعمال دخانیات اشاره کرد و گفت: صنایع دخانی با تولید سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه‌ای، باعث بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می‌شوند و علاوه بر هدر دادن منابع محیط زیست به اکوسیستم آسیب می‌رساند.

مسجدی از بین رفتن سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون خبر داد و گفت: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می‌شود.

ته سیگار فراوان‌ترین نوع زباله‌

به گفته وی «ته سیگار» فراوان‌ترین نوع زباله‌های پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ تن زباله سمی تولید می‌کند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات بیان کرد: حدوده ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار در سال، سطح شهرها، پارک‌ها، سواحل و رودخانه‌های ما را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=54192

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.