• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
10

وزیر ارتباطات: براساس آمار اسپیدتست، رتبه سرعت اینترنت ما کشور آخر نیست، بلکه شصت‌و‌پنجم هستیم

  • کد خبر : 49042
  • 18 جولای 2023 - 11:29
وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات برای سومین بار در بازه زمانی کوتاه به مجلس رفت تا درباره وضعیت اینترنت در کشور پاسخگو باشد. یکی از نمایندگان مجلس از وی در مورد سرعت و کیفیت اینترنت و همچنین توسعه اینترنت روستایی سؤال کرد.

وزیر ارتباطات گفت که دولت برای بهبود شبکه اینترنت تلاش های زیادی کرده استو برنامه هایی برای افزایش پوشش اینترنت در مناطق روستایی دارد. وی همچنین گفت که فیلترینگ و اختلالات اینترنت مسائل پیچیده ای هستند که نیاز به همکاری بین دستگاه های مختلف دارند.

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به انتقادات «محمدرضا پورابراهیمی»، نماینده مجلس کرمان، درباره سرعت اینترنت در کشور پاسخ داد. وی گفت که ادعای آنکه سرعت اینترنت در ایران آخرین رتبه را دارد،براساس منبع معتبری نیست.

وی افزود که براساس داده های پایگاه Speedtest که یک منبع بین المللی برای اندازه گیری سرعت اینترنت است، سرعت اینترنت سیار در ایران از ۱۸ مگابیت بر ثانیه در سال ۱۴۰۰ به ۳۵ مگابیت بر ثانیه در حال حاضر رسیده است. وی همچنین گفت که ایران در رده ۶۵ از بین ۱۹۰ کشور جهان قرار دارد.

او از نماینده مجلس خواست تا منبع ادعای خود را که سرعت اینترنت کشور در بین کشورهای جهان آخر است، بگوید.

به احتمال زیاد منبع نماینده مجلس، گزارش اخیر انجمن تجارت الکترونیک تهران است که براساس شاخص‌های مختلف و تحلیل‌های گوناگون، سرعت اینترنت ایران را حتی از میانمار هم پایین‌تر دانسته است.

در گزارش این انجمن، دلیل اینکه سرعت اینترنت در وب‌سایت اسپیدتست نیز بالاتر نشان داده می‌شود، به این صورت توضیح داده شده است: این وب‌سایت به‌طور پیش‌فرض کاربر را به نزدیک‌ترین سرور در کشور متصل می‌کند و سرعت ارتباطات داخلی را سنجش می‌کند. در واقع، اسپیدتست کیفیت سرعت اینترنت را محاسبه نمی‌کند.

وزیر ارتباطات در مجلس: از کف اقیانوس تا اوج آسمان

وزیر ارتباطات در قسمتی از سخنان خود با بیان اینکه «از کف اقیانوس تا اوج آسمان»، حوزه مأموریت وزارتخانه او است، افزود:

«ما برای نخستین‌بار جزایر سه‌گانه خلیج‌فارس را با فیبر نوری به سرزمین مادری پیوند دادیم. سرعت دسترسی به شبکه در این سه جزیره بالا رفته و ارتباطاتشان محکم شده است. ۶۰۰ سایت نسل پنجم را در این دوره راه‌اندازی کردیم. رکورد ۶٫۵ ترابیت بر ثانیه را برای تولید ترافیک داخلی شکستیم. پینگ بازی‌ها را کم کردیم و ۱۰ میلیون نفر از سرویس گیم رادار بهره‌مند شده‌اند.»

زارع‌پور نیز اظهار داشت در حال حاضر پیام‌رسان‌های بومی ۴۰ میلیون کاربر یکتای ماهانه دارند، پیشرفت شبکه ملی اطلاعات از ۳۲ درصد در آغاز دولت، به ۶۲ درصد رسیده و سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی از ۶٫۴ درصد در آغاز دولت به ۷٫۵ درصد رسیده است.

نماینده مجلس در پاسخ به دفاع وزیر به‌شرط تعهد به شاخص‌ها قانع شد و عنوان کرد: «اگر شاخص‌ها را تعهد کنند، تا سه ماه پای وزیر صبر می‌کنیم، در صورت عدم تحقق موضوع را به رأی خواهم گذاشت.»

در صورت به رأی گذاشته‌شدن اظهارات وزیر ارتباطات، اگر اکثریت نمایندگان از اظهارات زارع‌پور قانع نشوند، وزیر بار دوم کارت زرد خواهد گرفت.

لازم به ذکر است اوایل خردادماه سؤال «محمدرضا پورابراهیمی» از وزیر ارتباطات وصول شده بود. این سؤال درباره علت ضعف عملکرد در توسعه بستر‌ها و شبکه‌های مخابراتی و نظارت بر عملکرد اپراتورها بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=49042

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.