• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
30

آرامگاه های بی نام و نشان شاعران ایران

  • کد خبر : 23632
  • 23 آگوست 2020 - 9:10

شعر و ادب در میان ما ایرانی ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و به طبع شاعران کشورمان هم از محبوب ترین اقشار جامعه هستند که همیشه مورد توجه مردم بوده اند. در این مطلب مروری بر آرامگاه شاعران ایرانی داشته ایم که توصیه میکنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید تا با آرامگاه برجسته ترین شاعران ایران زمین بیشتر آشنا شوید.

آرامگاه شاعران ایرانی

اگر کسی بپرسد که آرامگاه فردوسی کجاست؟ شاید کمتر شخصی پاسخ آن را نداند. همینطور در مورد آرامگاه شاعران ایرانی دیگری چون حافظ، سعدی، خیام و … . تقریبا همه ما ایرانی ها می دانیم که این شاعران بلند آوازه در کجا به خاک سپرده شده اند. مقبره این شعرا اماکن دیدنی و باشکوهی هستند که هریک، به عنوانی یکی از ارکان گردشگری شهر شناخته می شوند.

مثلا حافظیه و سعدیه در شیراز یا مقبره دیدنی حکیم فردوسی در توس. اما آیا می دانید که سهراب سپهری کجا به خاک سپرده شده است؟ مزار شاملو کجاست؟ فروغ فرخزاد کجا آرام گرفته است؟ این شاعران علی رغم شهرت و محبوبیتی که داشته و دارند، مزار چندان مشهوری ندارند. موافقید سری هم به آرامگاه بی نام و نشان این شاعران بزرگ بزنیم؟

آرامگاه شاعران معاصر ایرانی

آرامگاه فروغ فرخزاد؛ شاعر ایرانی

فروغ‌ الزمان فرخ ‌زاد (زادهٔ ۸ دی ۱۳۱۳، تهران — درگذشتهٔ ۲۴ بهمن ۱۳۴۵، تهران) شاعری پیشرو و شناخته شده در ادبیات معاصر است. بانویی ادیب و آگاه که اشعارش بیانی ویژه و ماندگار دارند. فروغ پنج دفتر شعر منتشر کرد که از نمونه‌های قابل توجه شعر معاصر فارسی هستند. این بانوی فرهیخته، در ۳۲سالگی بر اثر واژگونی اتومبیل درگذشت. نقل است که خودرو فروغ به این دلیل واژگون شد که نمی خواست با چند کودک در حاشیه خیابان تصادف کند. سنگ قبر بی ادعای فروغ فرخزاد را پس از گردشی کوچک در ظهیرالدوله شمیرانات می توانید ببینید.

آرامگاه فریدون مشیری؛ شاعر ایرانی

اگر سری به قطعه نام آوران بهشت زهرا بزنید، نامهای درخشانی را بر سنگ های این مکان می بینید. یکی از این قبرها متعلق به پیکر فریدون مشیری است. شاعری عاشق پیشه که در شهریور ۱۳۰۵ متولد شد و در آبان ماه ۱۳۷۹، دیده فروبست. قطعهٔ ۸۸ (قطعهٔ هنرمندان)، ردیف ۱۶۴، شمارهٔ ۱۰ در بهشت زهرا تهران، آرامگاه ابدی خالق عاشقانه های نو است.

آرامگاه احمد شاملو؛ شاعر‌ ایرانی

مگر می توان از شعر معاصر سخن گفت و نامی از الف.بامداد نبرد؟ احمد شاملو، شاعر، نویسنده، روزنامه ‌نگار، پژوهشگر، مترجم،فرهنگ ‌نویس و از دبیران کانون نویسندگان ایران پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ بود. فعالیت‌های سیاسی او حتی باعث زندانی شدنش هم شد.

شعر سپید یا شعر شاملویی یادگاری از این شاعر بزرگ است که برخی آن را تقلیدی از شعر سپید فرانسوی یا شعر منثو می دانند. اگر دلتان برای شاملو تنگ شد، کافی است سری به امامزاده طاهر کرج بزنید؛ مزار او اگرچه کمی سخت، اما خیلی زود در میان دیگر افراد نامی این مکان پیدا خواهد شد.

آرامگاه سهراب سپهری؛ شاعر ایرانی

سهراب سپهری نه تنها شاعر، که نویسنده و نقاش هم بود. او اهل مشهد اردهال کاشان است و این را در اشعارش هم ثبت کرده است. صحن امام زاده سلطان علی بن محمد باقر در اردهال، میزبان پیکر سهراب است. این شاعر مهم و نامدار در سال ۱۳۵۹ در گذشت و در ابتدا کاشی فیروزه ای در محل دفن وی نصب گردید و پس از آن چندین بار سنگ قبر وی تعویض و در سال ۱۳۸۷ سنگ بزرگ سیاه رنگی به عنوان مزار وی قرار گرفت.

آرامگاه مهدی اخوان ثالث؛ شاعر‌ ایرانی

ماث، شاعر خراسانی که تاثیر فردوسی به وضوح در اشعارش پیداست. مهدی اخوان ثالث متخلص به امید، در سال ۱۳۰۷ خورشیدی در شهر مشهد به دنیا آمد. شاعری را از نوجوانی شروع کرد و در سال ۱۳۳۰ اولین مجموعۀ شعر خود را به نام ارغنون به چاپ رساند. زمستان، آخر شاهنامه، از این اوستا، شکار، در حیاط کوچک پاییز در زندان، دوزخ اما سرد، زندگی می‌گوید… و تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، دیگر مجموعه های به جا مانده از اخوان هستند.

شاید کمتر کسی بداند که اخوان ثالث را در همسایگی شاعر مورد علاقه اش، فردوسی به خاک سپرده اند. در محوطه آرامگاه حکیم توس، سنگ قبری سفید رنگ وجود دارد که اخیرا تندیسی از اخوان را نیز به آن اضافه کرده اند؛ اینجا آرامگاه ابدی م.امید است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=23632

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.