• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

اگر هر روز شیر بنوشید چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

  • کد خبر : 41917
  • 02 ژوئن 2022 - 10:08
اگر هر روز شیر بنوشید چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

شیر نه تنها یک منبع پروتئین گیاهی عالی است، بلکه مملو از کلسیم و ویتامین D است .دو ماده مغذی که برای سلامت استخوان ها حیاتی هستند. کلسیم یک ماده معدنی مورد نیاز برای ساختن و حفظ استخوان های قوی است و ویتامین D به بدن کمک می کند تا کلسیم را از غذاهایی که می خوریم جذب کند. از آنجایی که شیر منبع خوبی از هر دوی این مواد مغذی است، یکی از بهترین موادی است که باید در رژیم غذایی خود برای سلامت استخوان ها در طول زندگی داشته باشید.

کاهش وزن

تصورات غلط زیادی در مورد اینکه چگونه نوشیدن شیر می تواند بر وزن تأثیر بگذارد وجود دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که اگر سعی دارید وزن خود را کاهش دهید یا وزن سالمی داشته باشید، مصرف منظم آن به شما آسیبی نمی رساند. این تا حد زیادی به دلیل ترکیب رضایت بخش کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی موجود در شیر است. پروتئین و چربی می‌توانند شیر را فوق‌العاده مغذی کنند که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. کربوهیدرات ها به شما انرژی می دهند و به عملکرد بهتر بدن کمک می کنند. وقتی از غذاهایی که می خورید رضایت بیشتری داشته باشید، راحت تر می توانید به سطح گرسنگی و سیری خود احترام بگذارید و به یک الگوی غذایی سالم و متعادل پایبند باشید.

یک متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (استاندارد طلای تحقیق) که در مجله Nutrients منتشر شد، نشان داد که گنجاندن لبنیات در یک رژیم غذایی با کالری محدود منجر به کاهش وزن و کاهش چربی بیشتر و در عین حال کاهش از دست دادن عضلات بدون چربی می‌شود. این بدان معنا نیست که شیر یک غذای معجزه آسا برای کاهش وزن است. بررسی دیگری از مطالعات نشان داد که مصرف شیر یا سایر محصولات لبنی منجر به کاهش وزن قابل توجهی نمی شود، اما منجر به افزایش وزن نیز نمی شود. اگر هدف شما کاهش وزن یا حفظ وزن سالم است، نوشیدن یک لیوان شیر در روز  به شما کمک می کند.

کاهش خطر دیابت با نوشیدن شیر

مصرف شیر می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند. یک تجزیه و تحلیل از ۲۲ مطالعه (شامل تقریبا ۶۰۰۰۰۰ نفر) نشان داد که مصرف کل لبنیات با خطر دیابت رابطه معکوس دارد. این بدان معنی است که هر چه مردم به طور منظم لبنیات مصرف کنند، احتمال ابتلا به این بیماری کمتر می شود. مطالعات دیگر نشان داده‌اند که جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شیر به کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند.

به سلامت قلب خود کمک کنید

شواهد متناقض زیادی در مورد تأثیر شیر بر سلامت قلب وجود دارد. می دانیم که چربی جزء مهمی از یک رژیم غذایی سالم است. با این حال، رابطه شیر با سلامت قلب کمی پیچیده تر است.

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که محصولات لبنی خطر سکته مغزی، بیماری‌های قلبی عروقی و فشار خون را کاهش می‌دهند، که می‌تواند به دلیل محتوای پتاسیم آنها باشد، در حالی که مطالعات دیگر نشان می‌دهند که آنها با خطر بالاتر سکته مغزی مرتبط هستند که عمدتاً به دلیل محتوای چربی اشباع شده است. و مطالعات متعدد نشان می دهد که مصرف شیر و بیماری قلبی اصلاً ارتباطی ندارند. پس این همه به چه معناست؟ به طور کلی، بیشتر تحقیقات اخیر نشان می دهد که شیر تأثیر کمی مفید یا خنثی بر سلامت قلب دارد. مانند هر غذای دیگری، اگر آن را دوست دارید، در حد اعتدال از آن لذت ببرید.

ممکن است خطر زوال شناختی خود را کاهش دهید

مشخصات تغذیه ای چشمگیر شیر می تواند دلیلی باشد که می تواند به شما کمک کند با افزایش سن از نظر ذهنی تیزتر بمانید. بررسی مطالعات نشان داد که مصرف شیر با کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط است. مطالعه دیگری در مجله Nutrients نشان داد که لبنیات بدون چربی، لبنیات تخمیر شده و دوغ با عملکرد اجرایی بهتر مرتبط هستند. بنابراین افزودن مقداری شیر به جو دوسر صبحگاهی یا به عنوان یک میان وعده ممکن است به تقویت سلامت مغز شما کمک کند.

محققان فرض می کنند که یکی از دلایلی که شیر ممکن است از پیری سالم حمایت کند، تغذیه ای است که شیر فراهم می کند. شیر منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین B12 است که همگی از مواد مغذی حیاتی برای افراد مسن هستند.

خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهید

وقتی صحبت از تأثیر مصرف شیر بر خطر سرطان می شود، پاسخ پیچیده است. تحقیقات نشان داده است که ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد، در حالی که خطر ابتلا به سرطان های دیگر را افزایش می دهد. یک بررسی در Nutrition & Metabolism نشان داد که مصرف زیاد شیر به طور مداوم با خطر کمتر سرطان روده بزرگ و رکتوم مرتبط است. در حالی که محققان بیان می‌کنند که مکانیسم‌های کاهش خطر ابتلا به سرطان نامشخص است، آنها فرض می‌کنند که کلسیم موجود در محصولات لبنی می‌تواند خواص شیمیایی پیشگیرانه داشته باشد.

 اما مطالعه دیگری که در این بررسی گنجانده شده است نشان می‌دهد که مصرف بالای شیر به دلیل محتوای کلسیم بالای آن با خطر بالاتر سرطان پروستات در مقایسه با مصرف کمتر شیر مرتبط است (اگرچه این نتایج برای مکمل‌های کلسیم یا منابع غیرلبنی کلسیم مشاهده نشد). شواهد کافی برای نتیجه گیری در مورد سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان تخمدان و سایر انواع سرطان وجود نداشت.

این بدان معنا نیست که لیوان شیر روزانه شما باعث سرطان می شود. اما نشان می دهد که تحقیقات بیشتری برای روشن شدن رابطه شیر و انواع خاصی از سرطان ها مورد نیاز است.

اگر به لبنیات حساس نیستید یا به لاکتوز حساسیت ندارید، لذت بردن از یک لیوان شیر معمولی در روز کاملاً مشکلی نیست. از بهبود سلامت استخوان گرفته تا کمک به کاهش زوال شناختی، نوشیدن شیر و گنجاندن سایر لبنیات در رژیم غذایی شما می تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد. مانند هر غذایی، به یاد داشته باشید که اعتدال بسیار مهم است .

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41917

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.