• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
9

آیا واقعا دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند؟

  • کد خبر : 45613
  • 16 فوریه 2023 - 10:57
آیا واقعا دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند؟

مطمئنا درباره دانه چیا مطالب زیادی شنیده اید و با خود پرسیده اید که آیا واقعا دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند؟ توصیه های کاهش وزن در تیک تاک کم نیست. و یکی از گرایش‌هایی که مدام مطرح می‌شود حول دانه‌های چیا می‌چرخد و اینکه چگونه اضافه کردن آنها به رژیم غذایی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

همانطور که می گوید، دانه های چیا کارهای شگفت انگیزی برای سلامتی شما انجام می دهند، مانند بهبود هضم، افزایش مصرف پروتئین، تثبیت قند خون و کمک به کاهش وزن. اما آیا دانه های چیا واقعا به این وعده ها عمل می کنند؟

دانه چیا به کاهش وزن کمک می کند؟

اما بعید است که افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی شما به تنهایی باعث کاهش وزن فوری شود. با این حال، دانه‌های چیا مملو از پروتئین و فیبر هستند، دو ماده مغذی که به شما کمک می‌کنند برای مدت طولانی‌تری سیر بمانید، که به کاهش وزن کمک می‌کند. فیبر اضافه شده می تواند به تسکین یبوست و علائمی مانند گاز معده و نفخ کمک کند و ممکن است منجر به کاهش وزن شود.

جینا گرانیچ مدرس کالج بهداشت عمومی در دانشگاه فلوریدا جنوبی، می گوید: دانه های چیا همه کاره هستند، بنابراین اکثر مردم به راحتی می توانند آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. این دانه های ریز تقریباً بی مزه هستند و “طعم هر چیزی که به آن اضافه می شود را به خود می گیرند.”

در تیک تاک، یک دستور العمل محبوب دانه چیا، بیش از ۱۱۴ میلیون بار مشاهده شده است. این نوشیدنی با افزودن ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا، لیموی تازه فشرده و ۱/۸ قاشق چایخوری نمک و آب تهیه می شود .

اگرچه خوردن دانه‌های چیا به روشی دیگر احتمالاً اثرات لاغری فوری یا بهبود هضم ندارد، اما همچنان برای شما مفید هستند و به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم توصیه می‌شوند.

این مطلب برایتان مفید است. چرا گاهی اوقات قهوه موجب خستگی می شود ؟

فواید سلامتی دانه چیا

دانه چیا از گیاه مریم گلی هیسپانیکا می آید و از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به عنوان یک محصول غذایی مورد استفاده قرار گرفته است. در مکزیک و گواتمالا امروزه آنها یک ابر غذای محبوب هستند.

گرانیچ می گوید: دانه ها دارای مواد مغذی و سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر و پروتئین ALA هستند.یک وعده ۲٫۵ قاشق غذاخوری دانه چیا حاوی ۱۰ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین است.

دانه‌های چیا همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند که به بدن آسیب می‌رسانند و می‌توانند منجر به تعدادی از بیماری‌ها شوند. تامبورلو می گوید آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا دارای اثرات ضد سرطانی و ضد التهابی هستند و باعث افزایش فشار خون سالم می شوند.

سایر مواد مغذی موجود در دانه های چیا شامل کلسیم، منیزیم، آهن، روی، فسفر و ویتامین های B1 و B3 است.

دانه چیا و کاهش وزن

تحقیقات زیادی در مورد پتانسیل کاهش وزن دانه چیا وجود ندارد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۱۷ نشان داد که خوردن ماست مخلوط با دانه‌های چیا برای صبحانه باعث افزایش احساس سیری در آزمودنی‌ها و کاهش مصرف غذای کوتاه‌مدت آن‌ها در مقایسه با کسانی که ماست بدون دانه چیا می‌خوردند، می‌شود.

محتوای بالای پروتئین و فیبر دانه چیا به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید که می تواند شما را از خوردن میان وعده و پرخوری جلوگیری کند. گرانیچ می گوید که این ممکن است کاهش وزن را افزایش دهد.

اما، افزودن دانه‌های چیا به رژیم غذایی شما به تنهایی ممکن است تأثیر زیادی نداشته باشد، به‌ویژه اگر رژیم غذایی شما معمولاً دارای فیبر کم، چربی‌های اشباع‌شده بالا و کمبود بسیاری از مواد مغذی کلیدی باشد.

در عوض، توصیه می‌کند که دانه‌های چیا را به رژیم غذایی با سایر غذاهای پر فیبر و پروتئین بالا و بدون چربی اشباع شده اضافه کنید تا بیشترین پتانسیل کاهش وزن را داشته باشید.

نحوه خوردن دانه چیا

دانه‌های چیا را به اسموتی‌ها، جو، ماست و سس سالاد خانگی اضافه کنید تا چربی‌های امگا ۳، فیبر و پروتئین را افزایش دهید.

و یا دانه‌های چیا را روی سالاد یا غلات بپاشید یا آن‌ها را در کلوچه، نان، گرانولا و سایر موارد بپزید.

آیا می توانید بیش از حد دانه چیا بخورید؟

دانه های چیا به طور کلی برای خوردن هر روز بی خطر هستند. اما، فقط یک یا دو قاشق غذاخوری در یک زمان بخورید

تعادل و تنوع برای هر رژیم غذایی سالم حیاتی است. گرانیچ می‌گوید: «کمی دانه‌های چیا خیلی تاثیرگذار است.

از مقدار کم شروع کنید، ببینید چه احساسی دارید. اگر هر گونه عوارض جانبی منفی را تجربه کردید، خوردن آنها را متوقف کنید. او اضافه می کند که اگر مشکلات گوارشی دارید، به خصوص دیورتیکولوز یا دیورتیکولیت، قبل از خوردن دانه چیا با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه ثبت شده صحبت کنید.

در کلام آخر شما می‌توانید از افزایش مصرف فیبر خود با خوردن غذاهای بیشتری مانند دانه‌های چیا بهره ببرید، اما این کار را به آرامی انجام دهید. “افزایش سریع دریافت فیبر می تواند باعث درد معده، نفخ و گاز شود.”

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45613

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.