• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
10

آخرین وضعیت نفتکش گریس‌ــ‌۱

  • کد خبر : 4878
  • 13 آگوست 2019 - 7:05

در حالی که اخبار ضد و نقیضی درباره احتمال آزاد شدن نفتکش حامل نفت ایران به گوش می‌رسد، نفتکش گریس-۱ همچنان در نزدیکی سواحل شرقی منطقه جبل‌الطارق به سر می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری دخالت به نقل از  خبرگزاری تسنیم، از ساعاتی پیش برخی رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر احتمال آزاد شدن نفتکش گریس‌ــ‌۱ که روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر در آب‌های تنگه جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی انگلیس توقیف شده بود، منتشر کرده‌اند؛ اما بررسی‌های تسنیم با استفاده از اطلاعات پایگاه‌های بین‌المللی کشتیرانی حاکی از این است که تا لحظه ارسال این گزارش هنوز تغییری در وضعیت این نفتکش حامل نفت ایران رخ نداده است.

بر اساس اطلاعاتی که در پایگاه تخصصی Vesselfinder در مورد نفتکش گریس‌ــ‌۱ درج شده و احتمالاً همین اطلاعات برخی رسانه‌ها را به اشتباه انداخته است، نفتکش گریس‌‌ــ‌۱ عازم بندری در کشور مراکش است و در روز ۱۹ می به مقصد خواهد رسید، این در حالی است که حدود ۳ ماه از تاریخ مذکور گذشته و این تاریخ نمی‌تواند درست باشد.

نفتکش گریس‌ــ‌1

آخرین وضعیت نفتکش گریس‌ــ‌۱ ؛ آیا نفتکش حامل نفت ایران آزاد شده است؟

از طرفی حتی اگر فرض کنیم که تاریخ مذکور به‌اشتباه ذکر شده است و تاریخ درست همان ۱۹ آگوست (۲۸ مرداد) باشد، باز هم یک ناهمخوانی در اطلاعات دیده می‌شود زیرا فاصله منطقه جبل‌الطارق تا بندر اغادیر یعنی دورترین بندر مهم کشور مراکش نسبت به این منطقه [جبل‌الطارق) را با سرعت ۱۲ نات (معادل ۲۲ کیلومتر دریایی در ساعت) می‌توان تنها ظرف ۳۶ ساعت طی کرد، به‌عبارت دیگر اگر نفتکش گریس‌ــ‌۱ آزاد شده باشد باید حداکثر تا روز ۲۳ مرداد به بندر اغادیر مراکش برسد.

نکته مهم دیگر اینکه خبر آزاد شدن نفتکش گریس‌ــ‌۱ و حرکت کردن آن به‌سمت مراکش برای اولین بار حدود ساعت ۷ بعدازظهر امروز دوشنبه به‌وقت تهران منتشر شد و این بدان معناست که نفتکش گریس‌ــ‌۱ تا لحظه ارسال این گزارش باید با احتساب سرعت ۱۲ نات ــ که برای کشتی‌ها سرعت بالایی محسوب نمی‌شود ــ به آب‌های غرب تنگه جبل‌الطارق یا حداقل به میانه این تنگه رسیده باشد. اما این نفتکش در حال حاضر همچنان در شرق منطقه جبل‌الطارق به‌سر می‌برد و سرعت آن نیز در پایگاه اینترنتی Vesselfinder بین صفر تا ۰٫۱ نات درج شده است که از متوقف بودن آن در یک محل مشخص (طول و عرض جغرافیایی ۳۶°۰۶’۵۹٫۵″N 5°۱۸’۰۸٫۱″W) حکایت دارد.

با توجه به شواهد و قرائن موجود به‌نظر می‌رسد که نفتکش گریس‌ــ‌۱ هنوز آزاد نشده است.

با این حال برخی منابع می‌گویند که احتمال آزاد شدن این نفتکش طی روزهای آینده وجود دارد، چرا که توقیف این کشتی هیچ وجه قانونی و حقوقی ندارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=4878

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.