• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
8

آتش سوزی منطقه بوزین و مره‌خیل | زیستگاه شوکای ایرانی در آتش و خون

  • کد خبر : 21441
  • 02 جولای 2020 - 10:13

بامداد پنجشنبه هفته گذشته (پنجم تیرماه) به دلایلی نامعلوم آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل در حوزه جوانرود آغاز و با گسترش آن به مراتع پاوه رسید، حال این منطقه هفت روز است که در آتش بی‌رحمی می‌سوزد.

آتش سوزی بوزین و مره‌خیل

در استان کرمانشاه سه منطقه حفاظت شده شامل منطقه حفاظت شده «بیستون» با ۵۴ هزار هکتار، «بوزین و مره‌خیل» در پاوه با ۲۳ هزار هکتار و قلاجه هم با حدود ۴۳ هزار هکتار وجود دارد.

منطقه حفاظت‌شده بوزین و مره‌خیل منطقه‌ای حفاظت‌شده و نمونه گردشگری در شهرستان پاوه و جوانرود است که با هدف حمایت از گونه‌های با ارزش و در حال انقراض «شوکای ایرانی» یا گوزن مینیاتوری و ارزش‌های رویشگاهی در پاییز ۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۷۸ به عنوان منطقه حفاظت‌شده به ثبت رسیده‌ است.

حال این منطقه هفت روز است که در آتش بی‌رحمی می‌سوزد، بامداد پنجشنبه هفته گذشته (پنجم تیرماه) به دلایلی نامعلوم آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل در حوزه جوانرود آغاز و با گسترش آن به مراتع پاوه رسید باتوجه به مرزی بودن و صعب‌العبور بودن منطقه و همچنین وزش باد خاموش کردن آن علی‌رغم تلاش طاقت‌فرسای نیروهای امدادی و مردمی به طول کشید.

طبق گفته فرماندار پاوه، آتش در این دو روز پوشش گیاهی ۵۰۰ هکتار از مراتع مشجر این منطقه را نابود کرد.

گفتنی است اطفاء حریقی که از روز پنج‌شنبه در این منطقه مرزی رخ داده به‌دلیل صعب‌العبور بودن و باقیماندن میدان‌های مین از دوران جنگ تحمیلی دسترسی بسیار سختی دارد و پس از یک بار مهار آن در روز شنبه از روز ۷ تیر ماه دوباره شعله ور شده است و نیرو‌های مردمی، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها برای مهار آتش به منطقه اعزام شده‌اند.

آتش سوزی بوزین و مره‌خیل جان سه فعال محیط زیست را گرفت

گسترش آتش سوزی منطقه بوزین و مره‌خیل موجب مرگ سه فعال محیط زیست در عملیات اطفاء شد؛ «مختار خندانی» و «بلال امینی» و «یاسین کریمی» از نیروهای مردمی در قسمت جنوبی صحنه آتش‌سوزی به علت وزش باد شدید، گستردگی آتش، ارتفاع بالا شعله‌ها و دود غلیظ هنگام اطفای حریق در محاصره آتش گرفتار شدند و نتوانستند جان خود را از مهلکه نجات دهند و آسمانی شدند.

همچنین یک نفر از نیروهای خدوم و تلاشگر سپاه پاسداران در راه حفاظت از جنگل‌های منطقه جان خود را از دست داد و چند نفر دیگر نیز مصدوم شدند.

کشته شدن این سه فعال محیط زیست موجی از احساسات را در میان مردم این منطقه برانگیخت و مردم بدون توجه به شرایط کرونا، پیکر این سه فرد را تشییع و به خاک سپردند.

فیلم| شدت آتش سوزی در منطقه بوزین ومره‌خیل زیاد است

آتش همچنان در کمبود امکانات زاگرس‌نشینان از جمله سایت مجهز به هواپیما و یا بالگرد آب‌پاش برای اطفای حریق زبانه می‌کشد و کماکان نیروهای مردمی و علاقه مندان محیط زیست عازم منطقه شدند.

دوستداران محیط زیست که سال‌هاست دست خالی به جدال آتش می‌روند این بار هم برای نجات جنگل‌های اورامانات عازم میدان نبرد شدند، آتش به ارتفاعات «ماسان» در حد فاصل ارتفاعات بوزین به سمت رودخانه سیروان رسیده بود، وزش باد شدید از سمت رودخانه سیروان به سمت مرکز آتش، آتش‌سوزی را هر لحظه گسترده‌تر و شعله‌ورتر می‌کرد.

محیط زیست: متاسفانه آتش سوزی بوزین و مره‌خیل مهار نشده است

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه درباره آخرین وضعیت آتش‌سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مره‌خیل، اظهار داشت: متاسفانه امروز علی رغم تلاش‌های بسیاری نیروی مردمی و امدادی موفق به مهار و خاموش کردن، آتش نشدیم.

فریدون یاوری با بیان اینکه آتش در دو منطقه اصلی هنوز شعله‌ور است، گفت: آتش در امتداد «دره ژاله به سمت پاسگاه مرزبانی» و منطقه «هیرتا» همچنان زبانه می‌کشد و شعله‌ور است.

این مسئول وزش باد، صعب‌العبور بودن، پوشش گیاهی، متراکم بوده گونه‌های علفی که ارتفاع آن‌ها به شکل انبوه به یک متر می‌رسد را مزیدی بر علت آتش‌سوزی دانست و گفت: اکنون نیروهای مستقر در منطقه جاده خاکی که در حاشیه این منطقه قرار دارد را می‌خواهند به یک آتش‌بُر یا همان میان‌بر تبدیل کنند تا به شکل کنترل‌شده‌ای از سرایت آتش جلوگیری کنند.

مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص خسارات اقتصادی این آتش‌سوزی، گفت: تا دور روز گذشته حدود یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار از مراتع منطقه دچار آتش‌سوزی شده که هنوز خسارت این دو روز را برآورد نکرده‌ایم؛ تاکنون چندین بار آتش این منطقه مهار و کنترل شده اما به دلیل حجم بالای گیاه، وزش باد، سخت گذر بودن منطقه و وجود دره‌های عمیق و شیب‌دار آتش باز شعله‌ور شده است.

یاوری تصریح کرد: در حاشیه این جاده خاکی پوششی از علف وجود دارد که نیروهای امدادی با استقرار در آن‌جا، قصد دارند از سرایت آتش جلوگیری کنند.

امکان استفاده از بالگرد وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در ادامه در مورد امکانات و تجهیزات نیروهای اطفای حریق در بوزین و مره‌خیل نیز گفت: روز گذشته مجوز پرواز بالگرد برای کمک به مهار آتش سوزی منطقه بوزین و مره‌خیل را اخذ کردیم اما باتوجه به وزش باد و ارتفاع بالای منطقه آتش گرفته اگر بالگرد آب را بر روی آتش بریزد جریان باد مانع از افتادن آب بر روی آتش می‌شود و از این رو فعلا از بالگرد استفاده نکرده ایم.

فریدون یاوری امکانات اطفای حریق را در حد داشتن نیروهای انسانی، ۲۵ دستگاه دمنده و آتش‌کوب خلاصه کرد و گفت: به خاطر شرایط خاص منطقه تنها با این امکانات، امکان خاموشی آتش را داریم ولی با این وجود شیب تند و دروه‌های عمیق منطقه امکان خاموشی آتش را در جاهایی از نیروهایی امدادی می‌گیرد.

به گفته این مسئول، اکنون تنها در منطقه «دره ژاله» که نقطه ای سخت گذر، دارای شیب تند و پوشیده از گیاه خشک است، شاهد وجود آتش هستیم و همکاران محیط زیست، منابع طبیعی و نیروهای مردمی در حال تلاش برای مهار آتش هستند.

وی گفت: به اندازه کافی اکنون دمنده در اختیار همکاران ما قرار دارد و بخشی نیز از منابع طبیعی گرفته‌ایم و قرار است امروز از سازمان محیط زیست کشور نیز تعدادی دستگاه دمنده به استان ارسال شود.

یاوری همچنین اظهار داشت: روزهای گذشته که آتش در نزدیکی جاده بود از ماشین آتش نشانی برای مهار آتش استفاده کردیم اما اکنون راه دسترسی ماشین آتش نشانی وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه در خصوص آسیب به گونه‌های جانوری منطقه، گفت: تا الان به گونه‌های جانوری بزرگ جثه نکرده‌ایم چون این جانواران وقتی احساس تهدید کنند سریع مهاجرت می‌کنند، ولی مطمئنا گونه‌های از خزندگان و جوندگان در آتش از بین رفته است.

نماینده اورامانات خواستار ایجاد پایگاه اطفاء حریق در این منطقه شد

 «آرش زره تن لهونی» نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی، بر لزوم ایجاد پایگاه ویژه اطفاء حریق در منطقه اورامانات تاکید و اعلام کرد که این پایگاه باید به امکانات و نیروهای زبده و مهارت دیده در اطفاء حریق مجهز شود.

وی افزود: این پایگاه باید در طول دوره زمانی آتش سوزی‌ های معمولِ منطقه بوزین و مره‌خیل به صورت شبانه روزی آماده عملیات ضد حریق باشد.

لهونی در ادامه از کمبود امکانات و تجهیزات اطفاء حریق در منطقه اورامانات انتقاد کرد و خواستار تامین امکانات مورد نیاز از سوی دستگاه‌های متولی شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=21441

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.