• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
18

روحانی: فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند

  • کد خبر : 36329
  • 14 جولای 2021 - 12:13
روحانی: فرصت توافق را از دولت دوازدهم گرفتند

رییس جمهوری برجام را مصداق بارز تعامل سازنده و مذاکره بین المللی عنوان کرد و گفت: فرصت دستیابی به توافق را از دولت دوازدهم گرفتند، برای از دست رفتن این فرصت متاسفیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز چهارشنبه در نشست هیات دولت با یادآوری روز گفت و گو و تعامل اظهار کرد: امروز ۲۳ تیرماه است و این روز در تقویم ما بعنوان روز گفت و گو تعامل سازنده با جهان آمده است.

 وی افزود: پس از اقداماتی که دولت یازدهم برای از بین بردن تحریم ظالمانه و احقاق حقوق ملت انجام داد، روز بیست و سوم تیرماه ۱۳۹۴ بود که ما به توافق رسیدیم و به همین دلیل روز ۲۳ تیرماه روز گفت و گو و تعامل سازنده نامگذاری شد.

رییس جمهوری گفت: یکی از اهداف بسیار مهم دولت یازدهم احقاق حق ملت در زمینه فناوری‌های مدرن، تجارت، اقتصاد، فعالیت‌های اقتصادی و تولید بود و این هدف اصلی و مهم به نحوی در دولت دوازدهم هم تکرار شد.

روحانی یادآورشد: در سال‌های قبل برخی از مسائل در جامعه ما بود و در ذهن مردم یا برخی از افراد جامعه این چنین بود که قعطنامه‌هایی علیه ما در سازمان ملل تصویب شده است، این قطعنامه‌ها ذیل فصل ۷ بوده است و کاری نمی‌شود، کرد.

روحانی: لغو قطعنامه جزو موارد نادر تاریخ است

روحانی ادامه داد: معمولا وقتی در شورای امنیت برای کشوری ذیل فصل هفت قطعنامه‌ای صادر می کنند، یا آن کشور مجبور می شود آن را اجرا کند یا گاهی هم به جنگ منجر می‌شود. اما این که در تاریخ سازمان ملل کشوری ایستادگی و مقاومت کرده باشد و در نهایت آن قعطنامه‌ها بدون اینکه یک لحظه اجرا شود، لغو شود جزو موارد نادر و بی‌نظیر است.

رییس دولتهای یازدهم و دوازدهم یادآورشد: ما با آژانس در مساله‌ای به نام PMD مواجه بودیم. مواردی که به عنوان فعالیتهای احتمالی غیرصلح آمیز مطرح می‌کردند. یکی از کسانی که تخصص و سابقه داشت می گفت صد سال دیگر هم PMD حل نمی‌شود و به عنوان یک اهرم در دست آژانس است.

رییس دولت تدبیر و امید گفت: اینکه دنیا قبول کند که ایران می‌تواند طبق قانون فعالیت غنی‌سازی داشته باشد، موضوع سخت و مشکلی بود. می‌گفتند ایران نباید غنی‌سازی داشته باشد و نمی‌شود سازمان ملل و قدرت‌های بزرگ را وادار کرد که ما بتوانیم به راحتی غنی‌سازی داشته باشیم و می‌گفتند تحریم‌ها به این سادگی‌ها قابل رفع نیست.

روحانی افزود: افراد باتجربه‌ای در دنیای سیاست و روابط بین‌الملل به من می‌گفتند اینکه ما بخواهیم با ۶ قدرت بزرگ مذاکره کنیم و به نتیجه برسیم، شدنی نیست و وقت تلف می‌شود.

 چرا سختمان است برای پیروزی‌ها کف بزنیم؟ فرصت دولت دوازدهم را گرفتند

وی ادامه داد: چرا وقتی تیم ملی ما در مذاکرات پیروز می‌شود و سه گل می‌زند چرا سختمان است که کف بزنیم و آفرین بگوییم؟ چرا سختمان است که به پیروزی در برابر بازیگران قوی صحنه بین‌المللی تعظیم کنیم، باید انجام بدهیم، این خط و آن خط، این جناح و آن جناح و این دولت و آن دولت ندارد.

 

رییس دولت تدبیر و امید بیان کرد: اگر اصل ۶۰ قانون اساسی ما حاکم بود و یازدهم آذر لطمه نمی‌خورد، اسفندماه تحریم مردم برداشته می‌شد و امروز مردم می‌دیدند که چه شرایطی بر کشور حاکم بود و فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر دیگری را می‌دیدند. البته آن مقدار که مقدور و امکانپذیر بود، وزارت خارجه و دولت و بخش‌های دیگر تلاش کردند امروز یک سفره آماده‌ای هست که حالا این سفره باید باز شود و مردم کنار این سفر قرار بگیرند. سفره آماده است و کار آماده شده قاعدتا فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند اما امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تکمیل کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36329

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.