• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
12

شباهت‌ها و تفاوت های ویروس کرونا و آنفلوانزا

  • کد خبر : 13607
  • 04 فوریه 2020 - 10:19

دکتر مهرداد روانشاد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس و عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در گفتگویی درباره شباهت‌های ویروس کرونا با آنفلوانزا و علائم این بیماری اطلاعاتی را ارائه داد.

شباهت‌های ویروس کرونا و آنفلوانزا

دکتر روانشاد گفت: ویروس کرونا حدود پنجاه سال گذشته در جوامع بشری شایع بوده و فقط علائمی بسیار خفیف مانند سرماخوردگی را ایجاد می کرده است، اما از سال ۲۰۰۳ با پیدایش اولین ویروس کرونای انتقال یافته از حیوان (خفاش) به انسان، بیماری شدید سارس و پس از آن بیماری شدید مرس منتقل شده از شتر به انسان و نهایتا کرونای جدید ۲۰۱۹ شناسایی شد.

شباهت‌های ویروس کرونا و آنفلوانزا

او در ابتدا گفت: ویروس کرونا ۲۰۱۹ جدید عضو جدید خانواده کرونا ویروس هاست و شباهتی با ویروس آنفلوانزا ندارد، اما از نظر روند بیماری زایی و علائم بالینی تا حدودی به یکدیگر شباهت دارند. وی اضافه کرد: ویروس کرونای جدید همانند ویروس آنفلوانزا توانایی ایجاد عفونت در بخش تحتانی دستگاه تنفسی را دارد، در صورتی که کرونای انسانی که قبلا شناسایی شده بود تنها محدود به بخش فوقانی دستگاه تنفس و بنابراین عفونت خفیف و محدودی مشابه سرماخوردگی ایجاد می کرد.

او در خصوص تفاوت های ویروس کرونا و آنفلوانزا هم خاطرنشان کرد: آنفلوانزا اغلب به همراه تب بالای ۴۰ درجه و به همراه درد پشت و درد عضلانی می باشد، اما علائم ویروس کرونا تب خفیف تر به همراه تنگی و کوتاهی تنفس و سرفه های مداوم و عمیق می باشد.

افراد در معرض خطر ویروس کرونای ۲۰۱۹

او با اشاره به اینکه عفونت ویروس کرونا در بچه ها هم ایجاد می شود، تصریح کرد: علامت بالینی این ویروس در کودکان یا خیلی خفیف و یا بدون علامت است. بنابراین نمی توان گفت بچه ها آلوده به این ویروس نمی شوند بلکه نه تنها آلوده می شوند بلکه می توانند ویروس را به بزرگسالان منتقل کنند.

روانشاد افراد در معرض خطر ویروس کرونا را هم نام برد: افراد بالای سن ۶۵ سال، افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، بیماران دیابتی، بیمارانی سرطانی تحت شیمی درمانی و بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند در معرض خطر بیماری ابتلا و عوارض شدید و کشنده کرونا هستند و میزان ابتلا در این بیماران به برونشیت و ذات الریه بسیار بالاست.

توصیه هایی عمومی و اختصاصی برای مقابله با کرونا ویروس

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران گفت: بر اساس دستور العمل های سازمان بهداشت جهانی ضرورتی برای استفاده عموم مردم از ماسک نیست و تنها لازم است کادر پزشکی به دلیل در معرض بودن مداوم و مستقیم با بیماران از ماسک تأیید شده استفاده کنند.

وی توصیه هایی عمومی هم برای مردم داشت: افراد سالم اگر بطور متناوب مبادرت به شستشوی دائمی و صحیح دست نمایند، به نحوی که شستشوی دست ها باید حداقل بیست ثانیه انجام گیرد. فاصله یک متر را رعایت و از تماس با اجسام آلوده مانند دستگیره در آلوده یا سطوح آلوده پرهیز نمایند. همچنین اگر از دست دادن و بوسیدن افراد اجتناب نمایند، انتقال ویروس عملا مختل و به احتمال بالا بیمار نخواهند شد.

نشانه های مشکوک ابتلا به ویروس کرونا

او گفت: زمانی نیاز است بیماران به پزشک مراجعه کنند که چند علامت مهم را داشته باشند؛ اول تب ماندگار و بالای ۳۸درجه سانتیگراد، دوم سرفه های دائمی و عمیق و سوم تنگی نفس. در صورت عدم وجود علائم ذکر شده نیازی به نگرانی و مراجعه فوری به پزشک متخصص نخواهد بود.

وی اذعان داشت: در افرادی با علایم بالینی خفیف پیشنهاد می گردد علاوه بر رعایت کلیه موازین بهداشتی ذکر شده با استراحت در منزل و مراقبت های بهداشتی بیماری را کنترل نمایند. دکتر روانشاد افزود: به این دلیل که شباهت‌های ویروس کرونا و آنفلوانزا  بسیار  زیاد هستند اگر فردی علاوه بر تب بالا، سرفه شدید و تنگی نفس، دچار علایم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ شود و یا درد شدید در قفسه سینه در زمان تنفس و یا سرفه احساس کند باید سریعا به مراکز اورژانسی و پزشک مراجعه کند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=13607

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.