• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
5

علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه چه بود؟

  • کد خبر : 18169
  • 18 آوریل 2020 - 12:55

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک روزه  درباره معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه که روز گذشته ویدیویی از آن در فضای مجازی منتشر شد، توضیحاتی ارائه کرد.

معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه

محمدرضا صدیق پور با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تولید کنندگان گوشت مرغ شامل پرورش دهندگان مرغ مادر گوشتی و مرغ گوشتی با مشکلات عدیده ای روبرو بوده اند، اظهار کرد: عمده‌ترین این مشکلات، کاهش قیمت مرغ زنده و جوجه یکروزه است که ضرر و زیان سنگینی را به تولید کنندگان جوجه یکروزه و گوشت مرغ  کشور وارد کرده است.

جنجال کشتار و معدوم سازی جوجه‌های یک روزه

به گفته وی تولیدکنندگان جوجه یکروزه هم با توجه به تولید جوجه بیش از نیاز کشور با کاهش شدید قیمت جوجه مواجه شدند به نحوی که جوجه یکروزه با قیمت  ۲۵۰۰ تومان زیر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازارعرضه و باعث شد  تا تولیدکنندگان جوجه یکروزه نیز همانند مرغداران گوشتی، متحمل ضرر و زیان سنگینی شوند.

صدیق پور با بیان اینکه مشکل دیگری که مرغداران در کنار کاهش قیمت با آن مواجه هستند، کمبود شدید ذرت و سویا به عنوان دو نهاده اصلی خوراک به دلیل عدم تخصیص یا عدم انتقال ارز است که اثرات ناشی از کاهش قیمت را تشدید کرده، گفت: با توجه به شرایط بحرانی به وجود آمده و درخواست های مکرر مرغداران و پیگیری های تشکل های صنفی در خصوص وضعیت قیمت مرغ گوشتی و جوجه یکروزه، جلسه ستاد تنظیم بازار در تاریخ ۱۲ فروردین برگزار و بر اساس آن مقرر شد تا شرکت پشتیبانی امور دام نسبت به خرید بخشی از مرغ زنده مازاد اقدام کند و میزان جوجه یکروزه تولیدی نیز از ۱۴۰ میلیون اواخر سال ۱۳۹۸ به تعداد ۱۱۵ میلیون قطعه در ماه فروردین کاهش یابد.

کمبود نهاده علت اصلی معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه

وی اظهار داشت: پیش از این تولیدکنندگان با مشکل قیمت نامناسب نهاده های طیور روبرو بودند اما اکنون این نهاده ها در بازار سیاه نیز یافت نمی شود. فاروغی با بیان اینکه ارز رسمی برای تامین نهاده های تولید در چنین شرایطی هدر روی است، افزود: اکنون مرغی که باید برای وزن ۲.۵ کیلوگرم نزدیک یک کیلو و ۷۰۰ گرم دان مصرف کند، وزنش به چهار کیلوگرم رسیده یعنی ۲.۵ کیلوگرم دان مصرف می کنند.

از دست رفتن بازار صادراتی جوجه یک روزه

فاروغی درباره صادرات جوجه گفت: همچنین به دلیل تصمیم های غیرکارشناسی در ممنوعیت، محدودیت و عوارض صادرات همواره تولید با مشکل روبروست به طوری که تا اسفندماه سال ۹۸ با ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه روبرو بودیم.

وی با بیان اینکه از اسفندماه ۹۸ ممنوعیت صادرات جوجه یکروزه برداشته شده است، افزود: بازار صادراتی ما کشورهای عراق و افغانستان و چند کشور دیگر است که اکنون عراق ممنوعیت واردات ایجاد کرده و بازارهای صادراتی این محصول از دست رفته است.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور با اشاره به اینکه بازار صادراتی به ویژه برای موادغذایی و موجود زنده خمره رنگرزی نیست، اظهار داشت: ما برای داشتن تولید موفق باید همانند کشور ترکیه بازارهای صادراتی ثابتی داشته باشیم.

به گفته فاروغی، برای صادرات گوشت مرغ نیز عوارض صادرات پنج هزار تومانی تعیین شده بود که موجب شد تولیدکنندگان حتی نتوانند یک کیلوگرم مرغ صادر کنند و حدود یک هفته است که عوارض را به یک هزار و ۵۰۰ تومان کاهش داده‌اند.

رییس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور راهکار برون رفت از این مشکل صنعت طیور را توجه مسوولان به پیشنهادات عملیاتی و واقعی کارشناسان بخش و تشکل‌ها، برنامه تولید به اندازه نیاز کشور و تامین نهاده های طیور با نرخ مناسب و توزیع مستقیم آن به تولیدکنندگان برشمرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=18169

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.