• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

استفاده از رمزهای یک بار مصرف از دی ماه الزامی است

  • کد خبر : 8318
  • 11 نوامبر 2019 - 17:00

رمزهای یکبارمصرف و مشکلات آن

استفاده از رمز یکبارمصرف از ابتدای دی‌ ماه اجباری می‌شوند. این خبری است که بانک مرکزی اعلام و برای دومین‌ بار بانک‌ها را ملزم به اجرای طرح رمزهای یکبارمصرف کرده است. بانک‌ها بار اول زیر بار این اولتیماتوم نرفتند و حالا دوباره مهلت تازه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده است. پلیس فتا هم می‌گوید که کلاهبرداری‌های مالی در صدر جرایم اینترنتی است و این پدیده نزدیک به ٧٠‌درصد جرایم سایبری را به خود اختصاص می‌دهد. با این وجود کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گوید: «زیرساخت‌های رمز یکبارمصرف در ایران فراهم نیست.» او پهنای باند و پایداری شبکه اینترنت را از زیرساخت‌های مهم اجرای رمز یکبارمصرف می‌داند و می‌گوید: «در حالی ‌که هنوز در جاده‌های ایران اینترنت آنتن‌دهی ندارد، چگونه ممکن است با اجباری‌کردن رمز یکبارمصرف مردم را برای پرداخت‌های بانکی به دردسر بیندازیم؟

رمزهای یکبارمصرف 

رمزهای یکبارمصرف از زمستان الزامی می‌شود

رمز‌های یکبارمصرف از ابتدای دی‌ماه اجباری می‌شود. اولین و مهم‌ترین مخالفان این موضوع بانک‌ها هستند که از هزینه بالای ارسال پیامک های انها گلایه دارند. البته برخی بانک‌ها می‌گویند که اپلیکیشن‌های رایگان برای رمز یکبارمصرف طراحی کرده‌اند اما چیزی حدود ٢٠‌میلیون گوشی غیر هوشمند دست مردم وجود دارد.

رمز‌هایی که ظرف ۶٠ثانیه باطل می‌شوند و به عقیده کارشناسان می‌تواند در جلوگیری از جرایم اینترنتی موثر واقع شود اما مشکل وفور درگاه‌های جعلی پرداخت بانکی در ایران است که نقره‌کار به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: هم وفور این درگاه‌های پرداخت جعلی در ایران سوال است و هم این که ناآگاهی مردم نسبت به پرداخت‌های اینترنتی و به‌طور کلی در این حوزه زمینه‌ساز بیشترین جرایم بانکی در بستر اینترنت شده است.»

کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات در ادامه می‌گوید: ضمن این که پیامک‌های حاوی اطلاعات حساس مالی و رمز دوم یکبارمصرف نیز امنیت ندارد، یعنی شما هر جایی اپلیکیشنی را دریافت کنید، نیاز به برقراری داده اینترنت، آنتن‌دهی موبایل و دیجیتال‌بودن آن دارد.

منبع ایسنا

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=8318

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.