• امروز : یکشنبه - ۱۸ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Sunday - 8 September - 2024
11

قطعی برق دلار را ارزان کرد!

  • کد خبر : 36069
  • 06 جولای 2021 - 10:38

درساعت ۴ بعدازظهر روز دوشنبه دلار در بازار آزاد ۲۵ هزار و ۱۰ تومان قیمت خورد که ۱۸۰ تومان کمتر از روز یکشنبه بود. فعالان بازار دیدگاه متفاوتی نسبت به افت قیمت دلار داشتند. عده ای ناامیدی نوسان‌گیران از شکست مقاومت ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان را دلیل کاهش قیمت دانستند، در حالی که عده دیگری دلیل آن را عرضه بازارساز میدانستند.

قطعی برق و تعطیلات کرونایی از دلایل کاهش قیمت دلار بود   که تعدادی از فعالان بازار به آن اشاره داشتند. معامله‌ گران سنتی‌تر معتقد بودند، شروع احتمالی دور جدید مذاکرات هسته‌ای و سودگیری معامله‌ گران از خریدهای قبلی دلیل نزول قیمت دلار بود.

افت قیمت دلار سبب شد که در بازار سکه هم فعالیت فروشندگان بیشتر شود و سکه هم در مسیر کاهش قیمت قرار بگیرد. سکه داخلی ساعت ۴ بعدازظهر در حدود ۱۰ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان قیمت داشت که ۱۵۵ هزار تومان کمتر از روز دوم هفته بود.

قطعی برق دلار را ارزان کرد!

قطعی برق دلار را ارزان کرد!

ناامیدی نوسان‌گیران از شکست یک مرز

به گفته فعالان، در روزهای گذشته، نوسان‌گیران نتوانستند قیمت دلار را بالای محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان تثبیت کنند. به همین دلیل به تدریج، عده ای از معامله‌گران بازار از بالا رفتن بیشتر قیمت دلار مایوس شدند و در پی آن، در موقعیت فروش قرار بگیرند. به غیر از مقاومت شدید بازار در محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی، گفته می‌شد عرضه بازارساز دلیل مهم دیگری بود که سد راه افزایشی‌های بازار ارز قرار گرفت. از نظر بعضی ها از بازیگران ارزی، در روزهای اخیر، صرافی‌های بانکی با قیمت‌هایی نزدیک به قیمت بازار مبادرت به عرضه ارز کردند و موجب عقب‌نشینی نوسان‌گیران ارزی شدند.

کاهش حجم تقاضا در بازار ارز

همچنین عده ای از معامله‌گران معتقد بودند، کاهش قیمت دلار به دلیل تقویت سمت عرضه ارز بوده و گروهی اعتقاد داشتند، افت  حجم تقاضا دلیل اصلی کاهش قیمت دلار را داشته است. از نظر این دسته تعطیلات کرونایی و قطعی‌های برق سبب شده است که تقاضا، محرک و انگیزه کمتری برای وارد شدن به بازار داشته باشد. به  اعتقاد آنها، موقعی که بازارها و بعضی از اصناف تعطیل می‌شوند، انگیزه معامله‌گران برای خرید ارز کاهش پیدا می‌کند؛ زیرا انگیزه خرید بعضی از معامله‌گران، تهیه کالا و خدماتی است که می‌خواهند به مشتری برسانند. هنگامی که تقاضا در بازار خدمات و کالاها به‌دلیل تعطیلی‌ها دچار افت میشود، انگیزه معامله‌گران و تجار هم  برای خرید ارز پایین می‌آید.

همچنین  گفته می‌شود که قطعی‌های برق سبب تاخیر جابه‌‌جایی‌های حواله‌ای شده است و همین مساله انگیزه ورود این بخش از تقاضا برای ورود به بازار را کم کرده است.

اثر مذاکرات بر قیمت دلار

برخی از معامله‌گران دلیل متفاوتی برای افت قیمت دلار داشتند. آنها معتقد بودند که بازار ارز به‌ خاطر نزدیک شدن به دور جدید مذاکرات هسته‌ای در فاز احتیاط قرار گرفته و معامله‌گران ترجیح می‌دهند در آستانه مذاکرات دست به خرید و فروش خاصی نزنند. از نظر این گروه وقتی مذاکرات هسته‌ای به نقطه خاصی نرسد، باز هم افزایشی‌ها به بازار ارز برمیگردند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36069

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.