• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
14

همه آنچه که باید درباره چای بدانید!

  • کد خبر : 41794
  • 23 می 2022 - 10:48
همه آنچه باید درباره چای بدانید!!

روز جهانی چای در ۲۱ می به ما یادآوری می کند که چگونه چای نقش مهمی در زندگی روزمره ما دارد.هیچ پذیرایی از مهمان، گردهمایی یا جمع شدن دوستان بدون چای کامل نمی شود.

در واقع چای یک پدیده جهانی است و یک فنجان چای نیازی به دلیل و مناسبت ندارد و انواع مختلف از چای سیاه تا چای لیمو، چای سبز، چای زرد، چای سفید، چای ماسالا باعث شده با ذائقه همگان جور باشد.

مصرف چای در دوران کرونا

چای در طول کووید-۱۹ اهمیت بیشتری پیدا کرد. همه‌گیری ما را ملزم می‌کرد که ایمنی خود را قوی‌تر کنیم و چای مخلوط با گیاهان و ماسالا بهترین گزینه در نظر گرفته شدچای ماسالا، چای سبز، چای زنجبیل ، چای بادرنجبویه، و بسیاری موارد دیگر که در طول همه گیری به روشی طبیعی با فنجانی سرشار از سلامتی پر شده است.

دمنوش های گیاهی

سنت دیرینه دمنوش های گیاهی دلیلی برای توصیه قوی برای مخلوط کردن چای با مواد خاصی است که در شیوه های آیورودا برای مزایای سلامتی بسیار زیاد استفاده می شود. چای تهیه شده با مواد سنتی خاصی که در آشپزخانه های هندی استفاده می شود، فواید دارویی ثابت شده ای دارد.

گیاهان و ادویه‌های مختلفی مانند تولسی، هل، فلفل سیاه، مالتی، نعناع و غیره از دیرباز به دلیل خواص دارویی خود مصرف می‌شده‌اند و وقتی با چای مخلوط می‌شوند نه تنها طعم آن را افزایش می‌دهند، بلکه به سلامتی فنجان چای ما نیز می‌افزایند.طعم چای به پوشاندن طعم‌های قوی‌تر و تلخ‌تر برخی از افزودنی‌های دارویی کمک می‌کند، در حالی که برخی دیگر مانند هل، میخک و زنجبیل، طعم و عطر مطبوعی را همراه با فواید سلامتی به چای اضافه می‌کنند.

تاریخچه پیدایش چای

طبق افسانه ها، چای برای اولین بار توسط امپراتور چین Shennong در ۲۷۳۷ قبل از میلاد کشف شد. می گویند که امپراتور دوست داشت آب آشامیدنی خود را قبل از نوشیدن آن بجوشاند. روزی در حالی که خدمتکار شروع به جوشاندن آب برای او کرد، برگ مرده ای از بوته چای وحشی در آب افتاد. خادم متوجه آن نشد و آب را به امپراتور تقدیم کرد که آن را چشید و آن را بسیار با طراوت یافت. سپس چای به وجود آمد.

چین اولین سوابق نوشیدن چای را دارد و سابقه استفاده از چای در تاریخ آن به هزاره اول قبل از میلاد باز می گردد. سلسله هان (۲۰۶ قبل از میلاد تا ۲۲۰ پس از میلاد) از چای به عنوان دارو استفاده می کردند.

رسم نوشیدن چای با سرعت زیاد دامنه نفوذ خود را گسترش داد و در گوشه و کنار زندگی روزمره مردم نفوذ کرد. هر زمان که یک مهمان یا یک بازدیدکننده گاه به گاه می آمد، پیشنهاد یک فنجان چای اگر نه دوستی و محبت، حداقل نشان دهنده احترام است. از این رو، بیش از هزار سال است که در چین، سرو چای برای مهمان یک آداب و رسوم جهانی بوده است.

مصرف چای در کشورهای مختلف

چای سیاه بعد از آب دومین نوشیدنی پرمصرف روی زمین است، در بسیاری از فرهنگ ها نیز در رویدادهای اجتماعی بالا مانند چای بعد از ظهر و مهمانی چای مصرف می شود. مراسم چای در فرهنگ های مختلف مانند مراسم چای چینی و ژاپنی بوجود آمده است که هر کدام از تکنیک های سنتی و تشریفاتی دم کردن و سرو چای برای لذت بردن در محیطی تصفیه شده استفاده می کنند.

ایرلند برای مدت طولانی یکی از بزرگترین مصرف کنندگان سرانه چای در جهان بوده است. میانگین کشوری چهار فنجان برای هر نفر در روز است و بسیاری از مردم شش فنجان یا بیشتر می‌نوشند.

در پاکستان چای سیاه و سبز هر دو محبوب هستند بعد از هر وعده غذایی ، سرو می شود.

در منطقه فراملیتی کشمیر، که در مرز هند و پاکستان قرار دارد، چای کشمیری یا چای ظهر، چای صورتی و خامه‌ای با پسته، بادام، کادامون و گاهی دارچین، عمدتاً در مناسبت‌های خاص، عروسی‌ها و در طول زمستان مصرف می‌شود. ماه هایی که در بسیاری از کیوسک ها فروخته می شود.

در ایالات متحده، ۸۰ درصد چای به صورت سرد مصرف می شود. چای شیرین نماد فرهنگی جنوب ایالات متحده است و در آن بخش از کشور رایج است.

سوئیس دارای ترکیب منحصر به فرد خود از چای سرد است که با مواد اولیه مانند چای سیاه، شکر، آب لیمو و نعناع درست می شود، اما انواع گیاهان آلپ نیز به این معجون اضافه می شود. به غیر از طعم های کلاسیک مانند لیمو و هلو، طعم های عجیب و غریب مانند یاس و علف لیمو نیز بسیار محبوب هستند.

در هند، چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های گرم است. تقریباً در همه خانه ها روزانه مصرف می شود، در محیط های خانگی و رسمی به مقدار زیاد مصرف می شود و با افزودن شیر با ادویه یا بدون ادویه درست می شود.

در بریتانیا، روزانه و اغلب توسط اکثریت مردم در سراسر کشور مصرف می شود و در واقع به عنوان یکی از نوشیدنی های فرهنگی بریتانیا تلقی می شود. در خانه‌های بریتانیایی، رسم بر این است که میزبان پس از ورود به مهمانان چای می‌دهد. بیرون از خانه در کافه ها چای عصرانه با کیک روی چینی خوب یک کلیشه فرهنگی است که گاهی در چایخانه های عجیب و غریب موجود است. در جنوب غربی انگلستان، بسیاری از کافه‌ها یک «چای خامه‌ای» شامل اسکون، خامه لخته شده و مربا در کنار یک قابلمه چای سرو می‌کنند.

در برمه (میانمار)، چای نه تنها به عنوان نوشیدنی گرم، بلکه به عنوان چای شیرین و چای سبز مصرف می شود. برگ های ترشی چای که در محلی به نام لپت شناخته می شود، یک غذای لذیذ ملی است. چای ترشی معمولاً با دانه های کنجد بوداده، لوبیا سرخ شده ترد، بادام زمینی بوداده و چیپس سیر سرخ شده میل می شود.

 

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=41794

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.