• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10

یک آزمایش خون جدید بیماری آلزایمر را سال ها قبل از ظهور علائم تشخیص می دهد

  • کد خبر : 44623
  • 13 دسامبر 2022 - 12:08
یک آزمایش خون جدید بیماری آلزایمر را سال ها قبل از ظهور علائم تشخیص می دهد

آلزایمر، علت اصلی زوال عقل، در حال حاضر در اکثر موارد زمانی که بیمار علائمی مانند از دست دادن حافظه داشته باشد، تشخیص داده می شود.تحقیقات نشان داده است که علت مشکوک آلزایمر – تجمع پروتئین ها در مغز – می تواند سال ها یا حتی دهه ها قبل از شروع علائم نشان دهنده اختلال شناختی شروع شود.

این پروتئین‌ها که پروتئین‌های آمیلوئید بتا نامیده می‌شوند، در کنار هم جمع می‌شوند تا الیگومرهایی را تشکیل دهند که در فرآیندی که دانشمندان هنوز در تلاش برای درک آن هستند، منجر به آلزایمر می‌شود.

یک آزمایش خون جدید که توسط محققان دانشگاه واشنگتن ساخته شده است، این سطوح الیگومرهای پروتئین بتا آمیلوئید را در نمونه های خون اندازه گیری می کند.

آزمایش خون جدید بیماری آلزایمر را سال ها قبل از ظهور علائم تشخیص می دهد

محققان با انتشار یافته‌های خود در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم نشان دادند که چگونه این آزمایش می‌تواند الیگومرهای خون بیماران مبتلا به آلزایمر را تشخیص دهد، اما نه در اکثر اعضای گروه کنترل که هیچ نشانه‌ای از اختلال شناختی نداشتند. نمونه خون گرفته شد.

والری داگت، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «آنچه پزشکان و محققان می‌خواستند یک آزمایش تشخیصی قابل اعتماد برای بیماری آلزایمر است – و نه فقط سنجشی که تشخیص آلزایمر را تأیید می‌کند، بلکه می‌تواند نشانه‌های بیماری را قبل از بروز اختلالات شناختی نیز تشخیص دهد”این برای سلامت افراد و برای تمام تحقیقات در مورد چگونگی ادامه الیگومرهای سمی آمیلوئید بتا و ایجاد آسیب هایی که به آنها وارد می شود، مهم است.”او افزود که آزمایش خون، به نام سنجش اتصال الیگومر محلول (SOBA)، «ممکن است اساس چنین آزمایشی باشد».

پیش بینی آلزایمر

این تیم چیزی را توسعه دادند که صفحه آلفا نامیده می شود، که یک ساختار پروتئینی است که به الیگومرهای خون یا مایع مغزی نخاعی متصل می شود.سپس آزمایش تأیید می کند که الیگومرهای متصل به ورقه آلفا از پروتئین های آمیلوئید بتا تشکیل شده اند یا خیر.

محققان SOBA را بر روی نمونه‌های خون ۳۱۰ نفر که قبلاً نمونه‌های خون و برخی از پرونده‌های پزشکی خود را برای تحقیقات آلزایمر در دسترس قرار داده بودند، آزمایش کردند.

در زمانی که نمونه خون گرفته شد، افراد بدون هیچ نشانه ای از اختلال شناختی، اختلال شناختی خفیف، بیماری آلزایمر یا نوع دیگری از زوال عقل ثبت شدند.

SOBA الیگومرها را در خون افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف و آلزایمر متوسط ​​تا شدید شناسایی کرد.

در ۵۳ مورد، تشخیص آلزایمر توسط آزمودنی پس از مرگ توسط کالبد شکافی تأیید شد، در حالی که نمونه خون ۵۲ نفر از آنها که سال ها قبل از مرگ آنها گرفته شده بود، حاوی الیگومرهای سمی بود.

SOBA همچنین الیگومرهایی را در آن دسته از اعضای گروه کنترل که، سوابق نشان می‌دهد، بعداً دچار اختلال شناختی خفیف شدند، شناسایی کرد.

نمونه‌های خونی از افراد در گروه کنترل که بدون آسیب باقی ماندند فاقد این الیگومرهای سمی بودند.داگت گفت که فکر می کند SOBA می تواند به شناسایی افراد در معرض خطر آلزایمر در مراحل اولیه کمک کند.

این آزمایش همچنین می‌تواند برای تشخیص الیگومرهای سمی نوع دیگری از پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون و زوال عقل لووی اصلاح شود.

داگت می‌گوید: «ما در می‌یابیم که بسیاری از بیماری‌های انسانی با تجمع الیگومرهای سمی مرتبط هستند که این ساختارهای ورقه آلفا را تشکیل می‌دهند.

نه تنها آلزایمر، بلکه پارکینسون، دیابت نوع ۲ و موارد دیگر. SOBA در حال انتخاب این ساختار منحصر به فرد ورق آلفا است، بنابراین امیدواریم که این روش بتواند به تشخیص و مطالعه بسیاری از بیماری‌های دیگر «پروتئین نادرست» کمک کند.»

داروی “پیشرفت” آلزایمر

توسعه ابزارهایی برای تشخیص زودتر آلزایمر – یا خطر ابتلا به آلزایمر – نیز می تواند پیامدهای عمده ای برای گزینه های درمانی موثر داشته باشد.

دانشمندان از نتایج آزمایش داروی جدیدی به نام lecanemab استقبال کردند که نشان داده است میزان تجمع پروتئین در مغز را کاهش می دهد.

پروفسور بارت دی استروپر، مدیر مؤسسه تحقیقاتی زوال عقل بریتانیا (UKDRI) در دانشگاه کالج لندن، آن را “اولین دارویی که یک گزینه درمانی واقعی برای افراد مبتلا به آلزایمر ارائه می دهد” نامید.

از آنجایی که lecanemab تجمع آمیلوئید را در مغز پاک می کند، تشخیص زودتر این تجمع با آزمایش خون SOBA می تواند شانس درمان موثر را افزایش دهد.

معصومه لطفی ( پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.