• امروز : دوشنبه - ۲۶ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 13 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Monday - 16 September - 2024
4

نحوه شهادت اسماعیل هنیه در تهران

  • کد خبر : 55347
  • 31 جولای 2024 - 13:09

اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در تهران به شهادت رسیدند. ارتش رژیم اسرائیل درباره ترور هنیه به CNN اظهار داشته: ما در مورد گزارش رسانه‌های خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم.

روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی، در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران خبر داد.

نحوه شهادت اسماعیل هنیه

اردوغان: «ترور موذیانه» اراده فلسطینی‌ها را در هم نخواهد شکست

به گزارش فرارو، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، “ترور موهن” متحد نزدیک و برادر خود هنیه را محکوم کرد و گفت که این قتل اراده فلسطینی‌ها را از بین نمی‌برد.

اردوغان در شبکه اجتماعی خود نوشت: «خدا رحمت کند برادرم اسماعیل هنیه را که پس از این حمله نفرت انگیز، به شهادت رسید.

این ترور اهریمنی است که هدف آن برهم زدن آرمان فلسطین، مقاومت شریف غزه و مبارزات حق طلبانه خواهران و برادران فلسطینی ما، شکستن اراده فلسطینی‌ها و ترساندن آنهاست.

اما بربریت صهیونیستی همچنان که تا امروز چنین بوده باز هم به اهداف خود نمی رسد.

 

اطلاعیه شماره ۲ روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

مِّنَ ٱلۡمُؤۡمِنِینَ رِجَالࣱ صَدَقُواْ مَا عَٰهَدُواْ ٱللَّهَ عَلَیۡهِۖ فَمِنۡهُم مَّن قَضَىٰ نَحۡبَهُۥ وَمِنۡهُم مَّن یَنتَظِرُۖ وَمَا بَدَّلُواْ تَبۡدِیلࣰا

 

همان گونه که به استحضار ملت شریف و عظیم‌الشأن ایران اسلامی و آحاد امت اسلامی و رزمندگان جبهه پرافتخار مقاومت رسانده شد، در نخستین ساعات بامداد امروز چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ مجاهد بزرگ ” آقای دکتر اسماعیل هنیه” رئیس معزز دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان شجاع ایشان در اقدام تروریستی رژیم بزدل و جنایتکار صهیونیستی، در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسیدند.

 

شهید هنیه از جمله شخصیت‌های برجسته حدود ۱۱۰ هیئت خارجی دعوت شده توسط “مجلس محترم شورای اسلامی” برای شرکت در ” آیین تحلیف چهاردهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران” بودند که طی سالیان اخیر به ویژه پس از عملیات تاریخی “طوفان الاقصی” سفرهای متعددی به کشورمان داشتند.

 

این جنایت نشان داد باند تبهکار، قاتل و تروریست صهیونیستی بدون توجه به قواعد و مقررات بین‌المللی برای سرپوش گذاردن بر شکست‌های خفت بار ۹ ماه جنگ در غزه که منجر به قتل و عام ده‌ها هزار زن، مرد و کودک فلسطینی شده است از ارتکاب هیچ اقدام جنایتکارانه‌ای دریغ نمی‌ورزد.

 

بی‌تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های “شهید القدس” دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.

 

با محکومیت شدید این اقدام رذیلانه و جنایتکارانه و تسلیت و تبریک شهادت سردار عالیقدر حماس و مقاومت اسلامی فلسطین و محافظ دلاور وی، به آگاهی مردم قدرشناس و انقلابی ایران می‌رساند، برنامه‌های مراسم تشییع پیکر مطهر شهدای گرانقدر توسط “شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی” اطلاع رسانی خواهد شد.

 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

رویترز: دفتر مطبوعاتی اسرائیل عبارت «حذف شده» به کار برد

رویترز اعلام کرد که دفتر مطبوعاتی اسرائیل عکسی از هنیه را در فیس بوک منتشر کرده است با این عبارت «او حذف شده است».

 

القسام: ترور هنیه در قلب تهران اتفاق مهم و خطرناکی بود.

، گردان های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد:

ترور سردار اسماعیل هنیه در قلب تهران اتفاق مهم و خطرناکی است که نبرد را به ابعاد جدیدی می کشاند.

دشمن با گسترش دایره تجاوز، ترور رهبران مقاومت در عرصه‌های مختلف و نقض حاکمیت کشورهای منطقه اشتباه کرد.

دشمن تاوان تجاوزات خود را با خون خود در غزه، کرانه باختری، در درون تشکیلات خود و هر جایی که دست مجاهدین خلق ما برسد، خواهد پرداخت.

 

۱٫اسرائیل چه مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را به عهده بگیرد و چه نگیرد، هیچ عاقلی طرف دیگری را مسئول این ترور نخواهد شناخت.

  1. ۲٫ اسرائیل به احتمال زیاد می‌توانست هنیه را در قطر یا ترکیه هم ترور کند، اما به عمد تهران را انتخاب کرد به عنوان اقدامی از هر جهت تحریک‌آمیز.
  2. ۳٫ اسرائیل به احتمال بسیار، در زمان‌های دیگر هم می‌توانست هنیه را ترور کند، اما به عمد، عملیات ترور را شب بعد از مراسم تحلیف دکتر پزشکیان انتخاب کرد تا دولت جدید را با بحران و آشفتگی و سردرگمی از همان ابتدای کارش روبرو کند.
  3. ۴٫ با این ترور، وضع از هر جهت پیچیده و بغرنج شده است. حتی به راحتی نمی‌توان گفت گام درست در کدام جهت باید برداشته شود.
  4. ۵٫ جنگ غزه از مدت‌ها پیش به صحنۀ رویارویی مستقیم حزب‌الله و اسرائیل و صحنۀ رویارویی کم و بیش نامستقیم ایران و اسرائیل تبدیل شده است. ادامۀ این جنگ بسیار پرهزینه و پایان دادنش هم بسیار سخت است.
  5. ۶٫ به ناچار باید بین تداوم جنگ و یا گذاشتن نقطۀ پایانی بر آن، انتخاب کرد.

۷٫ماهیت تراژیک سیاست همین است! انتخابی بی‌نهایت تلخ اما ناگزیر!

 

نظر ولی نصر، مشاور سابق اوباما و استاد دانشگاه به این شرح است:

 

«دو ترور اسرائیل در تهران و بیروت، صرف نظر از دلیل پشت پرده آن، به شیوه ای عمدا تحریک آمیز انجام شد؛ یعنی طوری طراحی شده که دعوت به انتقام گیری منتهی به تشدید تنش می کند.

ایالات متحده که نمی‌تواند یا نمی‌خواهد اسرائیل را مهار کند، به سمت جنگ بزرگ‌تری می‌رود که نمی‌خواهد.

واشنگتن خود را در موقعیت دیوانه وار امید به خویشتن داری در بیروت و تهران قرار داده است».

اردوغان نیز اعلام کرد: «من به شدت ترور ناجوانمردانه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اسماعیل هنیه در تهران را محکوم می‌کنم».

وزارت خارجه روسیه نیز چنین موضع گیری کرد: «کسانی که اقدام به ترور هنیه کردند، از عواقب خطرناک این اقدام در منطقه آگاه بودند».

 

مقام معظم رهبری: خونخواهی هنیه را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم

در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

ملت عزیز ایران!

 

رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

 

شهید هنیه سالها جان گرامی‌اش را در میدان مبارزه‌ئی شرافتمندانه بر سردست گرفته و آماده‌ی شهادت بود، و فرزندان و کسان خود را در این راه تقدیم کرده بود. او از شهید شدن در راه خدا و نجات بندگان خدا باک نداشت، ولی ما در این حادثه‌ی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

 

اینجانب به امت اسلامی، به جبهه مقاومت، به ملت شجاع و سرافراز فلسطین و بالخصوص به خاندان و بازماندگان شهید هنیه و یکی از همراهانش که با وی به شهادت رسیده است، تسلیت عرض می کنم و علوّ درجات آنان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.

 

سید علی خامنه‌ای

۱۰ مرداد ۱۴۰۳ مصادف با ۲۵ محرم ۱۴۴۶

 

 

سید حسن خمینی در پی ترور شهید اسماعیل هنیه پیامی نوشت.

 

متن پیام بدین شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انالله و اناالیه راجعون

وَلا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ

 

خبر ترور برادر مجاهد شهید اسماعیل هنیه و یکی از محافظان ایشان در تهران، تکان دهنده بود.

 

شکست های پی در پی دشمن صهیونیستی در ۳۰۰ روز اخیر پس از عملیات طوفان الاقصی، چهره خشن و پلشت این رژیم را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب «یک باند جنایتکار، قاتل و تروریست» است، بیش از قبل نشان داده داده است.

 

شهادت، آرزوی مردانی بزرگ چون هنیه است؛ اویی که چندین نفر دیگر از اعضای خانواده اش پیش از این شربت شهادت نوشیده بودند. مجاهدانی چون ایشان از میان ما می روند، اما راهشان تا حصول مقصود نهایی تداوم دارد.

 

اینجانب ضمن تبریک و تسلیت این شهادت عظیم به ملت مظلوم فلسطین، خانواده و دوستداران شهید اسماعیل هنیه، امیدوارم این شهادت ها مقدمه پیروزی نهایی آرمان فلسطین باشد.

 

سید حسن خمینی

٢۵ محرم ١۴۴۶

 

هشدار دادستانی کل کشور

دادستانی کل کشور اعلام کرد: فعالان رسانه‌ای و مجازی از پرداختن به موضوعاتی که امنیت روانی جامعه را مخدوش می‌کند، پرهیز کنند.

دستگاه‌های ذیربط ضمن رصد فضای مجازی، رسانه‌ها و یا افرادی که اقدام به شایعه‌پراکنی می‌کنند را به دستگاه قضایی معرفی کنند.

با این افراد بر اساس قانون برخورد خواهد شد.

 

پیام مسعود پزشکیان بعد از شهادت اسماعیل هنیه

مسعود پزشکیان در واکنش به ترور اسماعیل هنیه در شبکه ایکس نوشت: امروز ایران عزیز به سوگ شریک غم و شادی خود، همراه همیشگی و پرافتخار راه مقاومت، رهبر شجاع مقاومت فلسطین، شهید القدس، حاج اسماعیل هنیه نشسته‌ است. دیروز دست فاتح او را بالا بردم و امروز باید بر روی شانه‌هایم او را تشییع کنم.

 

‏شهادت هنر مردان خدا است. پیوند دو ملت سربلند ایران و فلسطین مستحکم‌تر از قبل خواهد شد و مسیر مقاومت و دفاع از مظلوم پر قدرت‌تر از همیشه دنبال می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی و عزت و حیثیت و افتخار و شرف خود دفاع، و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

 

‏«إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ»

 

مراسم تشییع اسماعیل هنیه

مراسم تشییع پیکر شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت حماس احتمالا فردا در تهران برگزار خواهد شد.

 

قطر ترور هنیه را محکوم کرد

وزارت امور خارجه قطر ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس را شدیدا محکوم کرد.

 

بیانیه حزب الله در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه

شهادت رهبر بزرگ و مخلص و برادر عزیز اسماعیل هنیه رحمت رئیس دفتر سیاسی حماس و به ویژه خانواده محترم و فداکار ایشان را که ده ها شهید تقدیم کردند، تسلیت می گوییم.

 

شهید اسماعیل هنیه از رهبران بزرگ مقاومت عصر حاضر بود که با شجاعت تمام در مقابل پروژه سلطه طلبی آمریکا و اشغالگری صهیونیست ایستاده و خون خود را بر کف دستان خود آماده شهادت کردند. برای هدفی که به آن اعتقاد داشتند و همیشه در طول راه منتظر این شهادت بودند.

 

شهادت اسماعیل هنیه سرسختی مجاهدان مقاومت در همه عرصه‌های مقاومت برای ادامه راه جهاد می‌افزاید و عزم آنان را در برابر دشمن صهیونیستی قوی‌تر می‌سازد.

 

از خداوند منان خواستاریم که این رهبر شهید بزرگوار و عزیز را در زمره شهدا قرار دهد و ایشان را مشمول رحمت و خشنودی واسعه خود قرار دهد.

 

طالبان شهادت هنیه را تسلیت گفت

شهادت اسماعیل هنیه، از رهبران حماس، غم بزرگی برای امت به جا گذاشت، اما در عین حال نویدی برای از بین رفتن صهیونیست‌های غاصب خواهد بود.

شهادت ایشان را به خانواده‌شان و به امت اسلامی تسلیت عرض می‌کنیم.

سردار علایی: قطعا آمریکا در ترور هنیه همکاری نزدیک عملیاتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی داشته است

رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جماران گفت: قطعا آمریکا در برنامه ترور اسماعیل هنیه همکاری نزدیکی را با رژیم صهیونیستی هم در حوزه عملیاتی و هم اطلاعاتی انجام داده است.

رژیم صهیونیستی با انجام این ترور می خواهد به گروههای فلسطینی نشان دهد که در هیچ جای دنیا مکان امنی برای حضور و زندگی ندارند و همانطور که نوار غزه برای مردم آن ناامن است، سایر کشورها هم برای کسانی که مخالف اشغال هستند، نا امن است.

این ترور علاوه بر برنامه ریزی هایی که رژیم صهیونیستی برای ترور تمام رهبران سازمان های مقاومت ضداسرائیلی در سراسر جهان تنظیم کرده، پیامی به دولت پزشکیان است که اجازه نخواهیم داد در ایران تغییراتی رخ دهد تا مردم ایران بتواند به راحتی زندگی کنند و روابط مناسبی را با کشورهای جهان برقرار کنند.

 

محسن رضایی: اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

شهادت اسماعیل هنیه سند دیگری بر زبونی باند جنایتکار تل‌آویو از کشتار زنان، کودکان و سالخوردگان فلسطینی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر تا نقض حریم حقوقی و قوانین بین‌المللی کشورها در ترور رهبران محبوب ملت‌ها است.

چه احمق هستند آنها که فکر می کنند این نوع قدرت‌نمایی زبونانه قادر است ضعف و درماندگی آنها را در رویارویی قهرمانانه فرزندان شجاع و شکست ناپذیر فلسطین جبران کند. اسرائیل تاوان بزرگی خواهد داد.

 

روسیه: ترور «هنیه» یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول است

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند که منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.

 

المیادین: شهادت اسماعیل هنیه در تهران با شلیک موشک از کشوری به کشور دیگر بوده

المیادین به نقل از یک منبع ناشناس مدعی شد: شهادت اسماعیل هنیه در تهران با شلیک موشک از کشوری به کشور دیگر بوده و از داخل ایران انجام نشده است.

 

اولین جزئیات از ترور اسماعیل هنیه در تهران

ترور اسماعیل هنیه حدود ساعت ۲ نیمه شب اتفاق افتاد.

شهید هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس جمهور به ایران آماده بود در یکی از اقامتگاه‌های ویژه جانبازان در شمال تهران مستقر بود که با اصابت پرتابه ای از هوا به شهادت رسید.

بررسی های بیشتر در حال انجام است و بزودی جزئیات دقیق اعلام خواهد شد./ فارس

 

جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره ترور هنیه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه فوق العاده این کمیسیون درباره حادثه ترور اسماعیل هنیه در تهران خبر داد.

صدرالحسینی: پاسپورت شهید هنیه دیپلماتیک بود و از نظر حقوق بین‌الملل مصونیت داشته است / ایران حق انتقام دارد

اولین واکنش وزارت خارجه ایران به خبر شهادت اسماعیل هنیه در تهران

کنعانی‎،سخنگوی وزارت خارجه:

شهادت برادر مجاهد اسماعیل هنیه در تهران پیوند عمیق و ناگسستنی میان جمهوری اسلامی ایران و فلسطین عزیز و مقاومت را مستحکم‌تر خواهد کرد.

بی‌تردید خون پاک این مجاهد نستوه که عمری را در مجاهدت و مبارزهٔ عزتمندانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی و در راه آزادیِ قدس شریف و رهایی ملت مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران صهیونیست سپری کرد، هرگز هدر نخواهد رفت.

ترور هنیه تنها متوجه مقاومت و حماس نبود

محمد الهندی، معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی به الجزیره لایو گفت: ترور هنیه تنها متوجه مقاومت و حماس نبود، بلکه ایران را نیز هدف قرار داد.

 

وزارت امور خارجه ترکیه: ترور هنیه جنگ را به خارج از غزه می کشاند

به گزارش الجزیره سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه ضمن محکومیت شدید ترور اسماعیل هنیه توسط رزیم صهیونیستی اظهار کرد که رژیم صهیونیستی بار دیگر ثابت کرد که به صلح پایبند نیست. این رژیم با ترور اسماعیل هنیه در تهران جنگ را به خارج از منطقه فلسطین و غزه کشانده است. جامعه جهانی چنانچه نتواند این رژیم را از اقدامات خطرناک خود منصرف کنید باید منتظر یک جنگ بزرگ در منطقه باشد.

 

نخستین واکنش CNN به ترور اسماعیل هنیه: مذاکرات صلح در هاله ابهام

 

نتانیاهو از وزاری کابینه خواسته تا هیچگونه اظهار نظری درباره ترور اسماعیل هنیه نکنند

الحدث گزارش داد که نتانیاهو از وزرای کابینه خواسته است تا هیچگونه اظهار نظری در خصوص ترور اسماعیل هنیه نکنند با این وجود وزیر میراث فرهنگی رژیم صهیونیستی بشدت از این اقدام انتقاد کرده است.

 

وزیر دفاع آمریکا: در صورت حمله به اسرائیل، از آن دفاع خواهیم کرد

لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در واکنش به ترور اسماعیل هنیه گفت: در صورت حمله به اسرائیل، از آن دفاع خواهیم کرد.

 

 

متن بیانیه نخست سپاه درباره ترور اسماعیل هنیه

بسم الله الرحمن الرحیم

 

انا لله و انا الیه راجعون

 

با عرض تسلیت به ملت قهرمان فلسطین و امت اسلامی و رزمندگان جبهه مقاومت و ملت شریف ایران، بامداد امروز (چهارشنبه) محل اقامت جناب آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس، در تهران مورد اصابت قرار گرفته و در پی این حادثه ایشان و یک نفر از محافظین وی به شهادت رسیدند.

 

علت و ابعاد این حادثه در حال بررسی و نتایج آن متعاقبا اطلاع رسانی خواهد شد.

 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

‌بیانیه حماس در پی ترور شهید اسماعیل هنیه

 

ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل‌الله أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون

 

جنبش مقاومت اسلامی حماس در سوگ فرزندان ملت بزرگ ما فلسطین، ملت عربی و اسلامی و همه آزادگان جهان است.

برادر رهبر شهید مجاهد اسماعیل هنیه رهبر نهضت پس از شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید ایران بر اثر یورش خائنانه صهیونیست‌ها به محل سکونتش در تهران جان باخت.

عضو ارشد حماس: ترور هنیه بی‌پاسخ نمی‌ماند

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس: ترور فرمانده اسماعیل هنیه عملی بزدلانه است و بی پاسخ نخواهد بود.

 

درخواست اعتصاب عمومی و تظاهرات خشم در فلسطین پس از ترور هنیه

گروه‌های مختلف فلسطینی پس از ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس خواستار برگزاری تظاهرات خشم و اعتصاب عمومی در همه نقاط فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست شدند.

 

واکنش‌ها به شهادت اسماعیل هنیه

جنبش انصارالله یمن اعلام کرد: ترور برادر اسماعیل هنیه جنایت تروریستی و نقض آشکار قوانین است.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز شهادت اسماعیل هنیه را جنایت جدید رژیم صهیونیستی دانست. مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: ما در کنار حماس می‌ایستیم.

«سامی ابوزهری» از دیگران رهبران حماس نیز گفت: ما در حال جنگ علنی برای آزادی بیت المقدس هستیم و آماده پرداخت هزینه‌های مختلفیم.

کاخ سفید نیز اعلام کرد: از گزارش‌ها درباره ترور اسماعیل هنیه مطلع هستیم، اما اظهارنظر بیشتری نمی‌کنیم.

براساس اعلام المیادین نتانیاهو به وزرای کابینۀ رژیم صهیونیستی دستور داده در خصوص خبر ترور اسماعیل هنیه اظهار نظر نکنند.

 

واکنش محمود عباس به ترور شهید هنیه

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و آن را «اقدامی بزدلانه» و «تحولی خطرناک» توصیف کرد.

واکنش رسانه‌های جهان به ترور اسماعیل هنیه در تهران

رسانه‌های بین‌المللی مانند گاردین، نوشته‌اند که هنوز اسرائیل صحبتی درباره ترور هنیه نکرده است.

سی ان ان، اما در خبری که حدود یک ساعت پیش منتشر شده، می‌گوید که ارتش اسرائیل در پاسخ به این رسانه گفته که پاسخی به رسانه‌های خارجی نمی‌دهد.

هنوز جزییاتی از ترور هنیه مشخص نشده است، اما برخی از رسانه‌ها گمانه زنی‌هایی داشته‌اند. مانند العربیه که به نقل از برخی منابع نوشته که هنیه در ساعت ۲ بامداد به وقت بامداد با شلیک مستقیم موشک ترور شد.

 

آسمان شمال اسرائیل بسته شد

رسانه‌های صهیونیستی گزارش کردند از بیم واکنش موشکی گسترده [حزب‌الله در واکنش به حملۀ دیروز اسرائیل به جنوب بیروت] آسمان فلسطین اشغالی از خط خضیره-حیفا به بالا به مدت ۲۴ ساعت بسته خواهد بود.

اسماعیل هنیه کیست؟

براساس گزارش تابناک، اسماعیل عبدالسلام احمد هنیه (به عربی: إسماعیل عبد السلام أحمد هنیه) ملقب به ابوالعبد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس است که بعد از طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و حمله به صهیونیست‌ها در سرزمین‌هایی که به اشغال درآورده‌اند، به چهره‌ای شناخته شده‌تر در جهان بدل شد.

 

او که متولد سال ۱۹۶۳ است، مدتی (از ۲۹ مارس ۲۰۰۶ تا ۱۴ ژوئن ۲۰۰۷) نخست‌وزیر دولت خودگردان فلسطین بوده و از ۶ مه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس جدید دفتر حماس، جایگزین خالد مشعل شد.

 

اسماعیل هنیه که تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در اردوگاه الشاطی در نوار غزه و در مدرسه‌ای در زیرمجموعه سازمان اونروا (اونروا یا آنروا یا UNRWA، مخفف “آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک است)، تحصیلات دبیرستان را در دانشسرای دینی الازهر کامل کرد و در سال ۱۹۸۱ برای تحصیل در رشته زبان عرب وارد دانشگاه اسلامی غزه شد.

 

وی که با ورود به دانشگاه به عضویت انجمن اسلامی این دانشگاه در آمده بود، از سال ۱۹۸۳ (تا ۱۹۸۴) عضو شورای دانشجویی دانشگاه شد و از سال ۱۹۸۵ (تا ۱۹۸۶) ریاست شورای دانشجویی دانشگاه را بر عهده داشت. فعالیت‌هایی که در ادامه به عضویت وی در گروه‌های مقاومت فلسطینی و در نهایت تبعید وی به همراه ۴۱۵ نفر از رهبران و فعالان حماس و جهاد اسلامی به مرج الزهور در جنوب لبنان منجر گردید.

 

اسماعیل هنیه پیشتر هم هدف ترور قرار گرفته است از جمله در سال ۲۰۰۳. ترور نافرجامی که خود وی این گونه روایتش کرده است:

 

«در تاریخ ۶/۹/۲۰۰۳ م. همراه شیخ احمد یاسین به دیدار دکتر مروان ابو راس رفته بودیم. وقتی ناهار را در منزل ایشان میل کردیم، ناگهان یک هواپیمای اف ۱۶ محلی را که در آن بودیم بمب باران کرد. سقف فرو ریخت و همه جا را دود و گرد و خاک فرار گرفت. به شکرانه پروردگار موفق شدیم از منزل خارج شویم و خداوند ما و خانواده دکتر ابو راس را نجات داد.»

 

از سوایق کاری و فعالیت‌های اسماعیل هنیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

دبیر پیشین هیئت امنای دانشگاه اسلامی غزه

مسئول پیشین امور اداری دانشگاه اسلامی غزه

مدیر سابق علمی دانشگاه اسلامی غزه

عضو سابق منای دانشگاه اسلامی غزه

عضو کمیته عالی گفتگوی حماس با بقیه گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان

عضو کمیته عالی پیگیری انتفاضه به نمایندگی از حماس

رئیس دفتر شیخ احمد یاسین

عضو رهبری سیاسی جنبش حماس

عضو سابق هیئت مدیره جمعیت اسلامی غزه

رئیس باشگاه جمعیت اسلامی غزه به مدت ۱۰ سال

 

آخرین صحبت‎های شهید اسماعیل هنیه ساعتی پیش از شهادت

رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان بازدید از تم‌پارک «سرزمین تمدن‌ها» در برج میلاد: آخرین صحبت های اسماعیل هنیه

از قدس تا برج میلاد تهران، این پیام روشن است که تمدن‌های واقعی از ارزش‌های انسانی و شریعت آسمانی برخاسته‌اند، نه از خونریزی و غارت شهرداری تهران با برگزاری نمایشگاهی فرهنگی، این پیام را به جهانیان می‌رساند.تمدن‌های جعلی دوام نخواهند داشت، اما تمدن‌های اصیل جاودانه خواهند بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=55347

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.