• امروز : جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Friday - 18 October - 2024
17

علت هجوم مردم ایران برای خرید لیر ترکیه چه بود

  • کد خبر : 38596
  • 10 اکتبر 2021 - 12:24
علت هجوم مردم ایران برای خرید لیر ترکیه چه بود

طی روزهای گذشته اتفاق عجیب و غریبی در بازار ارز افتاده است وآن افزایش تقاضای خرید لیر ترکیه است. در صورتی که قیمت لیر کاهش داشته است چرا تقاضا برای خرید این ارز افزایش یافته است!

هجوم مردم ایران برای خرید لیر ترکیه

در هفته گذشته بازار ارز با نوسانات کاهشی روبرو بود، و لیرهم کاهش قیمت داشت. ولی اتفاق عجیبی که در بازار رخ داد این است که تمایل مردم برای خرید لیر ترکیه بیشتر از قبل شده است.

یک اقتصاد دان گفته است: یکی از دلایل این اتفاق به اقتصاد ترکیه بازمی‌گردد. اقتصاد این کشور مشکلی شبیه مشکل اقتصاد ایران دارد. تورم بالایی دارد و با سیاست‌هایی که اردوغان داشته ارزش لیر ترکیه در مقابل ارز‌های دیگر در حال کاهش است.

در این شرایط می‌توان گفت نسبت به سایر ارزها قیمت لیر در مقابل ریال افزایش نیافته و از سوی دیگر نیز وضعیت بازار ارز طی روزهای اخیر بهبود یافته است.

مردم به دنبال مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در ترکیه هستند

سال‌هاست که ایرانی‌ها به ترکیه مهاجرت کرده‌اند و آنجا زندگی می‌کنند. در واقع علت دیگر این صف‌ها به اقتصاد ایران برمی‌گردد. متاسفانه مردم چشم‌انداز نگران کننده‌ای نسبت به آینده اقتصاد ایران دارند که باعث شده به دنبال مهاجرت یا سرمایه‌گذاری در ترکیه باشند.

کشور ترکیه از این شرایط نهایت استفاده را می‌کند تا کاهش ارزش برابری لیر در مقابل دلار را جبران کند اما این وضعیت برای اقتصاد ما نگران کننده است.

مسافرت به ترکیه نیز احتمالا یکی از علت‌های افزایش تقاضا برای خرید لیر ترکیه باشد. چرا که با گسترده‌تر شدن واکسیناسیون عمومی، تقاضا برای سفرهای خارجی زیاد شده است.

توافق ایران و ترکیه

از سوی دیگر بین ایران و ترکیه این توافق امضا شده که مسافران ایرانی می‌توانند تا ۹۰ روز بدون ویزا در ترکیه اقامت داشته باشند. همچنین هزینه سفر به ترکیه نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است. به همین علت بیشتر ایرانی‌ها به دنیال سفر به ترکیه هستند و همین موضوع موجب افزایش تقاضای برای خرید لیر باشد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=38596

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.